21 октомври 2020

Наноробот от ДНК ходи, местейки крак след крак (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 ноември 2015 в 08:44 49650
Моторният протеин кинезин.

Наноробот, който може да се движи във всяка посока на двумерна грапава повърхност е разработил екип от учени от Института по клетъчна и молекулярна биология към Университета на Тексас в Остин.

Той представлява една единствена молекула ДНК с торс и два "крака", които местейки се дават възможност на молекулата да се придвижва.

В бъдеще учените се надяват, че с помощта на такива наномашини ще успяват да откриват тумори в човешкото тяло и евентуално да ги третират.

Резултатите са публикувани в Nature Nanotechnology.

Представените преди това молекули от този вид са можели да се движат само в определената посока по права линия или в една равнина. Новият ходещ наноробот може да извършва 36 поредни стъпки върху повърхността на нееднородни микронни частици, покрити с ДНК като предварително не е програмиран, самостоятелно решавайки къде да сложи "крака" си.

За разлика от обикновените молекулни моторни протеини като кинезин, които могат да се движат по повърхността, променяйки структурата й, представените ходещи "машини" използват за придвижване хибридизация и не променят основата.

Ходещата "машина" представлява две едноверижни ДНК вериги, комбинирани в една структура.

ДНК молекули представляват своеобразни нанокомпютри, които с помощта на самостоятелни "изчисления" вземат решение за посоката на движение. Според авторите, тези "пешеходци" могат да се използват за диагностициране на заболявания.

Схема на движението на моторния протеин кинезин, който може да се придвижва по протежение на микротубулите:

Източник: Wikimedia Commons