Ново проучване променя представите защо са издигнати статуите на Великденския остров

Ваня Милева Последна промяна на 16 декември 2019 в 10:12 11883 0

Кредит: The TerraMar ProjectFollow, Easter Island Statues, CC BY 2.0

Стотици години те стоят като мълчаливи стражи - „моаите“, загадъчна група от почти 1000 монолитни статуи, издигнати на самотния пейзаж на Великденския остров или Рапа Нуи, както го наричат местните хора.

Въпросът как и защо са издигнати тези идоли отдавна вълнува изследователите - както и обичаите и разпадането на полинезийското общество, което ги е създало - но символичното значение на самите фигури никога не е изяснено напълно.

Сега международно проучване предлага нов поглед върху въпроса какво биха могли да представляват моаите, за създаването на които островитяните са полагали толкова усилия.

Разкопки и анализ на мястото на две статуи в Рано Рараку като част от проучването. Кредит: Easter Island Statue Project

Над 90% от статуите на моаите са произведени в кариера, наречена Рано Рараку - вулканичен кратер, който в основата си представлява по-малко от 1 процент от общата площ на острова, но въпреки това е служил като единствен източник на камъните, използвани за създаването на мегалитните скулптури на острова.

Но в Рано Рараку скалите не са обикновени камъни, твърдят изследователите въз основа на анализ на почвените проби, взети в региона.

„Когато получихме резултатите от химията, видяхме нещо необичайно“, обяснява геоархеологът Сара Шерууд (Sarah Sherwood) от Университета на Юга (University of the South), в Сеуани, Тенеси.

"Имаше наистина високи нива на съставки, които никога не бих предполагала, че ще ги има там, като калций и фосфор. Химията на почвата показва високи нива на елементи, които са ключови за растежа на растенията и са от съществено значение за високите добиви."

Според изследователския екип установената представа за района на кариерата е, че той е бил индустриален обект, използван за производство и временно съхраняване на моаите преди изнасянето и транспортирането им до други места на острова.

И все пак почти 400 от монолитите са останали в кариерата, а някои са погребани в почвата, защитени от укрепени скални конструкции, което предполагат, че поставянето не е временно. Причината според изследователите може да е тази уникално богата почва.

„Навсякъде другаде на острова почвата бързо се изтощава, ерозира, губейки елементите, които хранят растенията“, обяснява Шерууд.

"Но в кариерата, с постоянния нов приток на малки фрагменти от основната скала, образуващи се в процеса на разработка на кариерата, съществува перфектна система за обратна връзка с вода, естествен тор и хранителни вещества".

Освен доказателства за плодородието на почвата, изследователите откриват и следи от древни култури в пробите, включително на банан, таро (Colocasia esculenta), сладък картоф и брусонетия (Broussonetia papyrifera).

Кредит: New excavations in Easter Island's statue quarry: Soil fertility, site formation and chronology Author links open overlay panel, Sarah C.Sherwood et al. Journal of Archaeological Science.

Това са все признаци според изследователите, че кариерата се е използвала не само за изсичането на моаи, но и като място за отглеждане на храна заради богатите почви на Рано Рараку, които биха произвели по-високи добиви с по-ниски разходи за труд.

„Ние се осмеляваме да предположим, че въз основа на тези данни и на ритуализацията на Рано Рараку и неговите скали като мегалитни ресурси, самата почва/утайка на Рано Рараку е била ценна и защитена стока“, обясняват авторите в своята статия.

"Почвата може да бъде транспортирана от Рано Рараку за наторяване на онези райони, които се нуждаят от повишаване на производителността".

Това е убедително твърдение, но защо моаите са издигани в кратера, сред земята, от която са направени?

Отдавна съществува хипотеза, че церемониалното предназначение на монолитите е свързано с ритуали за плодородие, а изследователите разказват, че теренната им работа дава доказателства, базирани на химията за тази връзка - да не говорим за статуите в издълбаните ями, което предполага, че моаите вероятно са били издигнати да бдят над тези зелени градини безкрайно.

"Това проучване коренно променя идеята, че всички останали статуи в Рано Рараку просто чакат транспорт от кариерата", разказва археологът Джо Ан Ван Тилбург (Anne Van Tilburg) от Калифорнийския университет, Лос Анджелис.

"Тези и вероятно други изправени моаи в Рано Рараку са оставени на място, за да се гарантира свещената природа на самата кариера. Моаите са в основата на идеята за плодородието и според вярванията на народа на Рапа Нуи, тяхното присъствие тук стимулира реколтата".

Справка: New excavations in Easter Island's statue quarry: Soil fertility, site formation and chronology Author links open overlay panel, Sarah C.Sherwood et al. Journal of Archaeological Science.

Източник: New Discovery Just Changed Our Understanding of The Source of Easter Island's Moai, ScienceAlert