17 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Остеоартрит: Чип "имитира" болестта, за да се създадат ефективни лекарства

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 август 2019 в 00:086540
Снимка: POLITECNICO DI MILANO

Разработен е чип с размерите на монета, в който може да се отглежда хрущял и който впоследствие може да бъде подложен на механично напрежение, така че да създаде ефектите на остеоартрозата (ОА).

Това е изключителен резултат, който ще запълни празнината в експериментални модели, които биха могли да възпроизведат адекватно патологията и да помогнат за разработването на нови лекарства за лечение на ставни заболявания, съобщават от пресслужбата на Техническия университет в Милано.

Постижението е на лабораторията MiMic (Microfluidic and Biomimetic Microsystems - Микрофлуидни и биомиметични микросистеми) на Политехническия университет в Милано (Politecnico di Milano) от Марко Распони (Marco Rasponi), координатор на изследването, заедно с Андреа Барберо (Andrea Barbero) от Университетската болница в Базел.

Резултатите са публикувани в списание Nature Biomedical Engineering.

Остеоартрозата е най-честото заболяване на ставите, при което тъканта на ставния хрущял се разрушава. В търсене на фармакологични лекарства за лечение на това заболяване, учените възпроизвеждат остеоартроза in vitro чрез въвеждане на молекули, които причиняват възпаление в хрущялния експлант. Недостатъкът на този метод е, че моделът само частично показва крайните симптоми на остеоартрит, докато патологичният процес в реално време е невъзможно да се наблюдава.

Новият чип позволява да се проследи развитието на болестта. В този случай патологията се причинява не от възпалителни молекули, а от механично увреждане на хрущялната тъкан, което причинява типичните симптоми на остеоартрит: възпаление, хипертрофия и ускоряване на дегенеративните процеси. Следователно „хрущялът на чип“ създава идеалната среда, в която може да се изпробват ефективността и механизмите на фармакологичното лечение, да се намали времето и разходите за експерименти и да се намали необходимостта от тестове върху животни.

Източник: Osteoarthritis: A chip 'mimics' the disease to devise effective drugs, ЕurekАlert