Първи снимки на северния полюс на Енцелад, загадъчната луна на Сатурн

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 октомври 2015 в 12:46 5898 0

Кредит NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Новите снимки, изпратени от космическия апарат Cassini след сближаването му на 14 октомври т. г. до луната на Сатурн Енцелад, показват изненадващи особености на повърхността му.

Преди време изследователи от САЩ и Канада предположиха, че в соленият океан под повърхността на Енцелад има условия за поява на живот. Учените смятат, че Енцелад един от най-вероятните кандидати за съществуването на извънземен живот в Слънчевата система.

И тъкмо си мислехме, че Енцелад не може да ни изненада повече - вече достатъчно ни удиви с наличието на гейзери и глобален солен океан под повърхността си - и последните новини от сайта на НАСА ни опровергаха.

Най-северните райони на Енцелад се оказаха пресечени от паяжина от пукнатини, минаващи през осеяната с топящи се кратери от астероидните бомбардировки повърхност. Някои са забелязали необичайна структура , напомняща "снежен човек" на границата на трие кратери, а дори и ръка на "снежния човек" под формата на малък кратер на изток от него.

Космическият кораб Cassini достигна Сатурн през 2004. Но едва сега успя да направи първите снимки отблизо на северния полюс на Енцелад. На 14 октомври тази година, космическият кораб прелетя над повърхност на тази луна на Сатурн на височина от 1839 км. От мисията казват, че космическият кораб ще продължи да предава изображения и други данни от срещата през следващите няколко дни.

Причината чак сега Cassini да покаже северната полярна област на Енцелад е, че до този момент тази област бе в сянка. В момента, лятното слънце грее по високите северни ширини на Енцелад, което дава възможност на учените да се запознаят с все още неизследвания район на спътника.

Предишните снимки на повърхността на Енцелад дадоха основание на учените да предположат, че набръчканият му терен може да е следствие на промени в кората заради високата скорост на въртене на спътника. Освен това, най-вероятно, Енцелад е претърпял множество епизоди на геоложката активност през по-голямата част от живота си.

Сближението, което стана на 14 октомври бе само тренировка за основното събитие. На 28 октомври космическият апарат Cassini ще се доближи до южната полярна област на Енцелад на 49 км. По време на този полет, Cassini  ще направи най-дълбокото по рода си гмуркане през струя от леден гейзер, ще вземе химични проби от извънземния океан под леда. Учените се надяват, че данните от прелитането ще предоставят доказателства за хидротермалната дейност на подземния океан на спътника, заедно с по-подробни данни за химията на океана, свързани и двете с въпроса за потенциалната обитаемост на Енцелад.

Последното близко прелитане, който ще стане на 19 декември ще покаже на изследователите колко топлина идва от вътрешността на луната. Височината на преливане ще бъде 4999 км.