27 юни 2019
  •  Говорят медиците

Преди 3 млрд години на Земята е паднал най-големият астероид в историята й

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 май 2016 в 12:2879782
Сферули от формация Марбъл Бар. Снимка: Andrew Glikson

Австралийски учени са открили доказателства за попадението на най-големия астероид, удрял накога Земята с 20-30 км в диаметър - това е поне 2 пъти размера на Деймос, спътника на Марс.

Малки стъклени перлички, наречени сферули, намерени сега в северозападна Австралия, са се образували от изпарилите се материали от удара на астероида преди 3,46 милиарда години, в зората на историята на нашата планета, съобщава Science Daily.

Изследването, с водещ автор д-р Андрю Гликсън (Andrew Glikson) от Австралийския национален университет в Канбера, е публикувано в списание Precambrian Research.

Формация Марбъл Бар, Западна Австралия

Андрю Гликсън и екипът му са провели проучване на находища на седименти на възраст 3,5-3,7 милиарда години в Западна Австралия в скалната формация Марбъл Бар (Marble Bar). Геолозите са открили множество сферули - микроскопични перлички с размер 1-2 мм от изстинали скали, които са били разстопени и изхвърлени по време на падането на комети и астероиди до Земята. Въз основа на техния химически и изотопен състав е възможно да извлече информация за характеристиките на падналото небесното тяло - например неговия размер - колкото е по-голям от размера на сферулите, толкова по-голям е бил размерът на небесното тяло.

Слоят седимент, който е бил дъно на океан, се е запазил между два вулканични слоя, което е позволило неговото много прецизно датиране.

Изследването е установило, че концентрацията на елементи като платина, никел и хром в сферулите съвпада с тези в астероидите.

Може да е имало много повече подобни удари, за които още нямаме доказателствата, смята д-р Гликсън. "Това е само върхът на айсберга. Само ние открихме доказателства за 17 попадения на възраст над 2,5 милиарда години, но може да са били стотици".

Учените предполагат, че преди 3.8-3.5 милиарда години на Земята и Луната са падали астероиди и комети и че те може да са донесли на планетата ни различни елементи, а може би и "семената на живота" (вж Теория за панспермията. Истории от "някъде там" и За и против теорията за панспермията).

Попадението на този астероид е може би било най-разрушителното в историята - то е предизвикало "земетресения с порядъци по-силни от съвременните земни трусове" и мега-цунами с височина от няколко стотин метра.

Скалите, които са били изхвърлени във въздуха в резултат на удара на небесното тяло, вероятно са се разпространили по цялата планета. Също така, това събитие може да е довело до разцепвания в земната кора, задвижило е тектоничните плочи и други геоложки процеси, в резултат на него е изровен кратер с диаметър от няколкостотин километра. "То може би е имало значително влияние върху начина, по който се е развила Земята" - отбеляза Гликсън.

Пешо
Рейтинг : -1082
21.05 2016 в 08:32 2
Дръвчо, Дръвчо...
Веднага да се коригираш и да се интегрираш обратно в стадото, пардон -- "екипа"!
Какви са тия самостоятелни разсъждения, каква е тая неоторизирана самоинициатива ?
Напоследък цунамито е модерна дума. Само че в разглеждания геологичен период имали ли сме течен океан въобще?