23 септември 2020

Руски учени: Вълните в Черно море могат да достигнат 20 метра

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 август 2016 в 12:45 125750
Снимка: anapacity.com

Руски океанолози, след като анализират данните за бурите в Черно море за последните 37 години, са установили, че има ясна тенденция за увеличаване на интензивността им от 10-15%.

Изследването е проведено под ръководството на Рубен Касиян, ръководител на Лабораторията по геология и литодинамика към Института по океанология на Руската академия на науките и е публикувано в списанието Oceanology

Учените са обработили широк спектър от данни, обхващащи период от 37 години (от 1979г.) и състоящи се от параметрите на вълнението, предизвикано от вятър, в Черно и Азовско с времева стъпка от 1 час.

Математическото моделиране, съчетано с данни за атмосферното налягане, показва, че през последните 25 години средната годишна вълнова активност в Черно море се е увеличила с 10-15%, което се дължи основно на увеличението на броя на умерените бури, а не катастрофалните. Изчисленията са потвърдени от преки измервания на активността на Черно море в района на Геленджик с оборудването Wave Rider.

Изследователите смятат, че височина на вълната в Черно море може да достигне до 20 метра (по-рано се е смятало, че максималната височина на вълната е 15 метра).

А най-голям потенциал за вълнова активност има юго-западната част на Черно море (в частност покрай българското Черноморие.

Средната мощност на вятъра в акваторията на Черно и Азовско море (1979 - 2015 г.). С червено са посочени районите на силни бури, а в синьо - по-спокойните райони. (Рубен Касиян)

Особено важно е да разберете как да се свързва увеличаването на активността на бурите с унищожаването на бреговата линия на Черно море.

Както подчертават учените, природните фактори имат по-голямо въздействие върху вълновата активност, а не човешкаъа дейност, но последиците от човешкото въздействие могат да бъдат катастрофални.

Според Рубен Касиян, проучванияа са помогнали за предотвратяване на някои от проектите, които биха могли да повлияят на екосистемата на плажовете на Черно море.