19 октомври 2021

Съавторът на теорията на относителността, който зададе загадка, нерешена 100 години

| На този ден 29 април 50010
Една от последните снимки. Поанкаре и Мария Склодовска-Кюри на Конгреса на Солвей през 1911 г. Снимка: Wikimedia Commons

Роденият на 29 април 1854 г. Жул Анри Поанкаре е френски математик, физик и астроном, а също - талантлив тълкувател на науката.

Поанкаре има огромно влияние върху космогонията, относителността и топологията.

Той се занимава с диференциални уравнения с частни производни, главно в изучаването на задачите на математическата физика. Той значително допълва методите на математическата физика.

В приложната математика  има значителен принос в оптиката, теорията на електричеството, капилярността, еластичността, топлопроводимостта, теория на потенциала, квантовата теория и космологията, изследва вибрациите на триизмерните тела, редица проблеми в теорията на електромагнетизма.

Често е описван като последния универсалист в математиката. Той изучава задачата за три тела в небесната механика, а също и теориите за светлината и електромагнитните вълни.

Поанкаре е съоткривател (заедно с Алберт Айнщайн и Хендрик Лоренц) на Специалната теория на относителността.

През 1904 г. Анри Поанкаре изказва една хипотеза, която е фундаментална за топологията. Според нея ако се пренебрегнат деформациите, и ако който и да е контур в дадено триизмерно пространство може да бъде свит до точка, пространството е еквивалентно на тримерна сфера. Тя всъщност гласи: "Всяко едносвързано компактно тримерно многообразие без край е хомеоморфно на тримерна сфера", а подробно какво означава, може да разберете в статията "Хипотезата на Поанкаре - последната решена нерешима задача".

Хипотезата на Поанкаре остава нерешена задача, докато Григори Перелман не представя пълното й доказателство през 2003 г.