12 декември 2019
  •  Говорят медиците

SpaceX ще пусне платно, задвижвано от слънчевите лъчи (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 юни 2019 в 00:0926311
LightSail 2 ще бъде задвижван от слънчева светлина. Кредит: The Planetary Society

SpaceX ще пусне експериментален космически кораб през следващата седмица на третия полет на ракетата си Falcon Heavy. Устройството, наречено LightSail 2, използва слънчева светлина, за да “плава” в космоса.

Апаратът е разработен от Планетарното общество (The Planetary Society), което е най-голямата организация с идеална цел, подкрепяща изследването на космоса.

Слънчевият платноход LightSail е космически кораб, оборудван с голяма огледална повърхност. Когато фотоните, идващи от Слънцето, се сблъскат с него, те отдават малко енергия и тласък напред на космическия кораб. Японската космическа агенция стартира първото слънчево платно в орбита през 2010 г., а НАСА стартира свой вариант по-късно същата година.

Планетарното общество, водено от Бил Най (Bill Nye), стартира LightSail 1 през 2015 г. за тестов полет и въпреки проблемите със софтуера и батериите, той успешно разгърна платно преди да се върне в атмосферата на Земята.

LightSail 2 ще извърши още една стъпка напред като излезе на по-висока орбита, преди да разгърне сребристото си платно от 32 квадратни метра. По-високата орбита ще означава по-малко атмосферно съпротивление, така че космическият кораб ще има възможност да използва слънчевата светлина за контролиран полет в продължение на една година.

Космическият кораб е с размери 10×10×30 см и се състои от три модула: две платна с дебелина само 4,5 микрона - по-тънки от човешки косъм - и трети модул с контролни системи, сензори и камери.

В крайна сметка целта е да се покаже, че слънчевите платна са разумен начин за задвижване на малки спътници през Слънчевата система. Предлагат се и слънчеви платна като начин за постигане на междузвездно пътуване без нужда от тонове гориво, което прави корабите твърде тежки. Слънчевите платна се ускоряват бавно, но постоянно, което означава, че теоретично е възможно да достигнат невероятни скорости.

Ракетата Falcon Heavy трябва да излети от космическия център „Кенеди“, Флорида, на 24 юни. Ракетата ще изнесе на орбита и сателит за изпитване на ново, по-ефективно и екологично гориво за космически кораби и изключително точен атомен часовник, който в крайна сметка може да се използва за един вид междупланетна GPS.

Източник: New Scientist