Тектонските плочи може би са започнали да се местят много по-рано отколкото се е предполагало

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 април 2020 в 12:29 12823 1

Кредит A. Brenner/ Harvard University

Преди 3,2 милиарда години част от земната кора се е движела относително бързо по повърхността на планетата.(художествено изображение)

Тектонските плочи са структура, която се счита за уникална за Земята. Външната обвивка на планетата ни е разделена на 15 солидни плочи, които се придвижват едни към други. Тяхното движение е оформило континентите, океаните и планините.

Не е ясно кога точно са се формирали тектонските плочи на Земята, но ново проучване предполага, че те са се движили поне 3,2 милиарда години по-рано, отколкото се е предполагало досега.

Изследването, публикувано в Science Advances, търси доказателства в древни скали в Западна Австралия, по-специално в базалтовото образувание Хъниийтър, част от кратона на Източна Пилбара, една от най-добре запазените части от земната кора, датираща от преди 3 милиарда години. Екипът, ръководен от учени от Университета Харвард, изучава скалите и открива изместване по ширината с около 2,5 см на година за период от 170 милиона години. Това съвпада със скоростта на движение на тектонските плочи в съвременността.

Геологична карта на кратона Пилабра. Скалите тук варират от преди 2,5 до 3,5 милиарда години, представяйки уникално добре запазен прозорец към най-древното минало на Земята. Пробите от лава (показани в зелено), използвани в изследването са датирани на 3,2 милиарда години. Кредит: Alec Brenner, Harvard University. Данни за картата от геологично проучване на Западна Австралия.

Това изследване допринася към все повече доказателства, които предполагат, че тектонските плочи започват да се движат с 200 до 400 милиона години по-рано. Преди не е имало доказателство, което да измести този момент по-назад от преди 2,7 милиарда години, но според новото изследване, преди 3,2 милиарда години движението вече се е случвало.

"Всъщност това е едно геологично доказателство, което може да измести данните за тектонските плочи далеч по-назад в историята на Земята", обяснява Алек Бренър (Alec Brenner), съавтор на изследването. "Основавайки се на доказателството, което открихме, изглежда тектонските плочи са се получили в ранната Земя, а това е била една Земя, която много повече е приличала на днешната, отколкото много хора смятат."

Откритието е интересно, но е нужно да се разгледат повече доказателства, за да може да бъде потвърдено. Отместването, показващо тектонично движение, което е регистрирано в пробите може да бъде обяснено и с други феномени като смяната на полюсите на планетата. Въпреки това екипът вярва, че това доказателство е в подкрепа на ранните тектонски движения и учените обмислят как най-добре да го проверят. Събирането на проби от древни места от същото време може да помогне да се потвърди или отрече произхода на това отместване.

Професор Роджър Фу с базалтовите скали Хъниийтър в кратона Пилбара в Западна Австралия, една от най-старите части от земната кога. Скалите, показани тук, доказват, че кратона Пилбара се е премествал по повърхността на Земята преди 3,2 милиарда години. Кредит: Alec Brenner, Harvard University.

"Опитваме се да разберем геофизичните принципи, които движат Земята", добавя Роджър Фу (Roger Fu), друг от водещите автори на изследването. "Цикъла на елементите на тектонските плочи е важен за живота на Земята".

Не само цикъла на елементите, които формират тектонските плочи са важни за земята. Движението на земната кора създава нови масиви от суша и тези новоизложени скали реагират с атмосферата. Тези химични реакции за били ключът за стабилизирането на климата и температурата на повърхността на Земята в продължение на милиарди години.

Източник: IFLScience - Plate Tectonics May Have Started Shifting Much Earlier In Earth's History Than Thought

speedyyu

23.04 2020 в 20:34

Хубаво е преписано,но плочите са тектоника!