Трябва да има много повече обекти отвъд орбитата на Нептун

Ваня Милева Последна промяна на 09 юли 2020 в 08:02 11905 0

Кредит: Steven Burrows/JILA

По-голямата част от Слънчевата система се държи доста добре, но в покрайнините, извън орбитата на Нептун и далеч от светлината на Слънцето, нещата са малко странни.

Отвъд орбитите на гигантските планети се намира Поясът на Кайпер - огромна колекция от ледени тела.

Например Leleākūhonua, който се приближава само до 65 AU (1 AU или една строномическа единица е разстоянието между Земята и Слънцето) в перихелия си или най-близкия му подход към Слънцето и с афелий при 2 106 AU. Планетата джудже Седна се колебае между 76 и 937 астрономически единици. Странното не е само диапазона на разстоянията. Тези тела не следват правилни, подредени орбити. А орбитите им обикновено са силно елиптични и под наклонен ъгъл спрямо повече или по-малко плоската равнина на Слънчевата система - две свойства, известни съответно като ексцентричност и инклинация. Също така телата от време на време сякаш се изравняват и се струпват в една конкретна зона, което предполага общ подбудител за всички странности.

Разпределението и наклона на орбитата им накара изследователите да решат, че съществува огромна загадъчна Девета планета много далеч от Слънцето. Други изследователи обаче не са съгласни с тази хипотеза.

В ново проучване, публикувано в The Astronomical Journal, изследователите предоставят доказателства за различна хипотеза без Деветата планета.  Те предполагат, че всички тези малки ледени тела са нарушили сами собствените си орбити.

Те откриват, че общата гравитация на отделените обекти сама е довели до нестабилност, която измества орбитите в продължение на милиони години.

„Тази ​област от космоса, която е много по-близо до нас от звездите в нашата галактика и други обекти, които можем да наблюдаваме доста добре, е твърде непозната за нас“, обяснява астрофизикът Ан-Мари Мадиган (Ann-Marie Madigan) от Университета на Колорадо Боулдър. "Ние сме първият екип, който успява да възпроизведе всичко, всички странни орбитални аномалии, които учените са виждали през годините".

Тяхната симулация обхваща областта между 100 и 1000 астрономически единици и се проиграва за различни конфигурации и диапазон от маси, с отправна точка на подредена орбита около Слънцето.

Обектите не остават дълго подредени, особено при по-високите колективни маси. С течение на времето в симулацията, обектите започват да си взаимодействат - привличайки се и сблъсквайки се и в крайна сметка се отклоняват от траекторията си в продължение на стотици милиони години.

В крайна сметка симулацията постигна резултат, който много прилича на орбитите на обособените обекти днес. Това обаче изисква доста голяма маса във външната Слънчева система.

Там би трябвало да има много от повече тела с обща маса около 20 пъти повече от Земята. Досега не е наблюдавано нищо близко до тази цифра.

"Отделно взети всички гравитационни взаимодействия между тези малки тела са слаби, но ако имате достатъчно от тях, това става важно", коментира съавторът професор Ан-Мари Мадиган.

Използвайки суперкомпютърни симулации, екипът показа, че ако има достатъчно първоначална маса, е възможно да пресъздадем това, което се вижда в момента.

„Моделирахме нещо, което може би някога е съществувало във външната Слънчева система и е добавено в гравитационното влияние на гигантските планети като Юпитер“, добавя водещият автор Александър Здерич (Alexander Zderic).

Екипът с удоволствие показва, че няма нужда от Девета планета, за да се получи сегашната картина, но липсващата маса е много в този сценарий. Засега откритите обекти са много малки, колкото град или малко по-големи от Луната. Те са на разстояние десетки пъти разстоянието между Земята и Слънцето, така че е трудно да се видят. Нови обсерватории като обсерваторията "Вера Рубин", която ще влезе в експлоатация през 2022 г., ще помогнат за тази задача.

Справка: Giant-planet Influence on the Collective Gravity of a Primordial Scattered Disk, Alexander Zderic and Ann-Marie Madigan, The Astronomical Journal, Volume 160, Number 1, DOI: https://doi.org/10.3847/1538-3881/ab962f