Защо Килауеа не може да изригне катастрофално

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 май 2018 в 17:04 9423 0

Килауеа няма да помете Хавай с мощно вулканическо изригване, подобно на легендарния Кракатау, който преди 135 години взривява две трети от едноименния си остров.

Това опасение категорично няма основание, според изданието Science News.

Миналата седмица възмутени вулканолози остро реагираха на една вече коригирана статия на Асошиейтед Прес, която намеква, че евентуално изригване на хавайския вулкан може да предизвика и други вулкани в Огнения пръстен.

Това е погрешно поради редица причини.

С поетичното име "Огнен пръстен са обозначени стотиците вулкани, които обграждат Тихи океан. Тектоничните плочи се срещат по границите на Тихия океан и където се свързват тектоничните плочи, има вулкани. Но едно изригване в Япония, например, не може да предизвика изригване в индонезийския Кракатау.

Освен това Килауеа не е на ръба на тектонска плоча. Килауеа, заедно с другите вулкани, образуващи Хавайските острови, е разположен в центъра на тихоокеанската плоча. Тези вулкани, някои изчезнали, други все още активни, са захранвани от гореща точка (hot spot), струя магма, издигаща се от дълбините на мантията на Земята.

Друга публикация в Twitter, която също е изтрита благодарение на реакцията на разгневени вулканолози, предполага, че Килауеа ще избухне и че би могла да бъде толкова опустошителна, колкото и изригването на Кракатау през 1883 г., което погуби десетки хиляди. Това също не е вярно.

Да, Американската геоложка служба или USGS заяви, че все по-голяма вероятност Килауеа да изхвърли пара. И всъщност вулканът вече е правил такива парни експлозии, като последния път бе през 1924 година.

През 1924 г. поредица от парни експлозии избухнаха от кратера на върха на Килауеа в продължение на две седмици и половина. Експлозиите хвърлиха този 8-тонен камък на височина повече от километър от кратера на върха. Парата е генерирана от взаимодействието на подземните води с горещите скали в кратера. USGS

Но опасността за местните хора от парна експлозия от Килауеа е доста ограничена. Една от причините Килауеа и Кракатау са толкова различни в своята експлозивност е силицият.

Кракатау, който последно избухна през 2017 г. , е стратовулкан с високи, стръмни склонове от пепел и лава. Магмата му е със сравнително високо съдържание на силициев диоксид, което я прави силно експлозивна. Високата концентрация на силициев диоксид означава, че магмата е по-вискозна или по-трудно подвижна - така че се  съпротивлява на газовете, които съдържа, се опитват да се разширят. Но когато магмата достигне повърхността на Земята, при промяната в налягането газовете могат внезапно да се разширят - и то - експлозивно.

Килауеа, от друга страна, е щитов вулкан. Магмата му е със сравнително ниско съдържание на силициев диоксид и лесно тече (не е толкова вискозна), изтичайки в характерни лепкави потоци, наречени на хавайски "пахоехое" и дебели, блокирани потоци, наречени "aa". Магмата на Килауеа има и по-ниски газови концентрации, а съдържащият се газ лесно се отделя, така че в магмата се натрупва по-малко налягане. В резултат на това вулканът е далеч по-малко експлозивен.

Хавайският вулкан е изригвал повече или по-малко непрекъснато от 1983 г. насам. Последната му фаза, която започна през април, предизвика непрекъснато медийно внимание отчасти заради разположението на най-новите пукнатини: по източния фланг на вулкана в средата на населено място. Повече от 1700 жители бяха принудени да се евакуират и да наблюдават как бавно нахлуващата лава поглъща къщи, пътища и коли. Заради продължаващото изригване не е ясно кога ще могат да се завърнат у дома.

Вулканичната обсерватория на USGS на Големия остров на Хавай наблюдава внимателно изригването. Двадесетте пукнатини по протежението на източната зона на Килауеа вече изпускат лава. Няколко слаби земетресения продължават да разтърсват тази област, което означава, че движението на магмата продължава през района на рифта. Езерото от лава, което имаше някога в кратера на върха на вулкана, е напълно изчезнало и не се вижда изобщо, съобщиха учени от USGS.

Езерото от лава на Килауеа се усмихва.

Това е причина за известно безпокойство, защото повишава опасността от парова експлозия. Тъй като магмата е пропаднала в централния комин на вулкана, скалите, образуващи комина, могат да станат нестабилни и да се спуснат в магмата. Междувременно подземните води в скалите около комина също могат да проникнат. Тази смес от вода и горещи скали може да доведе до експлозии от пара, която би могла да изхвърли скални парчета от кратера.

Добрата новина е, че тези вулканични бомби, както се наричат ​​скалите, изстреляни от кратера, имат ограничен обхват и няма да стигнат границите на националния парк, а ще паднат около кратера, заявиха от USGS. Като предпазна мярка за безопасност, Националната паркова служба затвори голяма част от парка на 11 май и за момента остава затворена, докато не отмине заплахата.

Но активността на Килауеа няма вероятност да засегне повечето хора, живеещи на Големия остров, да не говорим за останалата част от Хавайската верига. Засега основната опасност за хората на Големия остров е изхвърлянето на пепел от кратера на върха. USGS отбеляза, че от 15 май кратерът почти непрекъснато изхвърля пепел, която се издига на разстояние от един до два километра над земята. Тази пепел може да направи пътищата хлъзгави, да замърси откритите водни басейни и да причини дихателни проблеми на някои хора, живеещи в района.

В същото време вулканолозите продължават да наблюдават отблизо вулкана и изливащата се лава в по-ниската източна зона. Учените в момента анализират пробите от пепелта, за да определят водното й съдържание. Но досега според Стив Бранли от Вулканичната обсерватория на USGS няма доказателства за силна експлозивна активност на върха, довела до последното изхвърляне на пара. Така че не само Килауеа няма да стане като Кракатау, но дори не е ясно дали ще бъде толкова експлозивна, колкото преди близо век.