Защо някои заразени с COVID-19 са безсимптомни?

Ваня Милева Последна промяна на 05 януари 2021 в 09:01 6890 0

3D отпечатък на шиповия протеин на SARS-CoV-2, вирусът, който причинява COVID-19, на фона на 3D отпечатък на вируса SARS-CoV-2. Шиповият протеин (на преден план) позволява на вируса да попадне и да зарази човешките клетки. На модела на вируса повърхността на вируса (синя) е покрита с протеинови шипове (червени), които позволяват на вируса да влезе и да зарази човешките клетки. Кредит: NIH

Фактът, че хората могат да бъдат заразени с вируса SARS-CoV-2 - вирусът, който предизвиква COVID-19 - без да проявяват симптоми, бе изненадващ за изследователите. Тъй като тези хора излагат другите на инфекция, без да знаят, е важно да се намери обяснение на това състояние.

Симптомите, които забелязваме при инфекция, са следствие от реакцията на имунната ни система. Оказа се, че коронавирусът потиска този отговор на имунната система и затова се срещат "безсимптомни случаи".

От вътрешната страна на нашите бели дробове има специализирани имунни клетки, наречени алвеоларни макрофаги, които помагат да се поддържа здравословна среда в белите дробове. Белите дробове съдържат голям брой алвеоларни макрофаги, така че те вероятно са и първият клетъчен тип нападащ вируса.

Когато организмът разпознае вирусната инфекция, нашата имунна система инициира производството на интерферони. Интерфероните са група цитокини, които помагат за формирането на имунния отговор и следователно са от съществено значение в борбата срещу вирусна инфекция. По-рано е доказано, че алвеоларните макрофаги произвеждат големи количества интерферони при инфекция с респираторни вируси, като грип.

SARS-CoV-2 е респираторен вирус, който обикновено инфектира най-външния клетъчен слой на белите дробове, епителния слой. Ново изследване показа, че производството на интерферон в заразените епителни клетки може да бъде потиснато от вируса SARS-CoV-2. Това води до ниско производство на интерферон и следователно до ограничено активиране на имунната система за борба срещу вируса. Въпреки че епителният слой е мишена на вируса, трябва да се приеме, че първият клетъчен тип, с който се сблъсква вирусът, са алвеоларните макрофаги и следователно тези клетки са важни за това колко бързо може да бъде имунният отговор на инфекция, предизвикана от SARS-CoV-2.

Ето защо екип от изследователи от Университета в Орхус и университетската болница в Орхус в Дания се заемат да изследват как тези важни клетки реагират на вируса SARS-CoV-2. За да отговорят на този въпрос, те изолират алвеоларните макрофаги от белодробен лаваж и изследват активирането на имунната система в тези клетки, когато се сблъскат с вируса на SARS-CoV-2.

Вирусът SARS-CoV-2 може да скрие генома си от разпознаване

Резултатите от техните изследвания показват, че алвеоларните макрофаги ефективно произвеждат интерферони, когато са заразени с известни вируси, като грип. По този начин учените потвърждават, че тяхната проба клетки имат потенциал да произвеждат големи количества интерферони при вирусна инфекция. Противно на техните очаквания, изследователите не забелязват производство на интерферони в клетките, когато алвеоларните макрофаги са изложени на вируса SARS-CoV-2.

Следователно тези резултати предполагат, че вирусът SARS-CoV-2 може да скрие геномния си материал от разпознаване в алвеоларните макрофаги , като по този начин не предизвиква производството на интерферони. Ето защо няма активиране на имунната система в ранните етапи на SARS-CoV-2 инфекция, което позволява на вируса да се разпространи сред други хора, преди да се появят симптоми у заразения. Необходими са обаче още изследвания, за да се разбере как SARS-CoV-2 успява да избегне разпознаването от имунната система.

Справка: Louise Dalskov et al, SARS‐CoV‐2 evades immune detection in alveolar macrophages, EMBO reports (2020). DOI: 10.15252/embr.202051252