Ще поумнеят ли автомобилите?

Автономните коли постепенно навлизат по пътищата на Европа и САЩ. Трябва обаче да „изминат още много път“, а регулациите в сектора – да се променят осезаемо, за да се превърнат в част от живота ни

Александър Александров Последна промяна на 29 август 2016 в 11:15 4726 1

Кредит Google

Съвсем наскоро компанията за споделени пътувания Uber изненада бранша с новината, че ще започне да предлага пилотно в град Питсбърг транспортни услуги, осъществявани не от местни шофьори, а от автономни коли. Или с други думи такива, които се управляват сами – без наличието на шофьор. Компанията дори подписа партньорско споразумение с Volvo за съвместно развитие на тази иновативна технология. Скоро след това се появи информация, че и основният конкурент на Uber – стартиращата фирма Lyft – също планира да заложи на автономните автомобили.

Ако това стане, двете компании ще се отдалечат значително от първоначалната философия на споделените пътувания, с която стартираха преди няколко години дейността си. Същевременно обаче те на практика ще поставят началото на битката за роботизираните таксиметрови услуги. Сегмент, към който има апетити също и Tesla, а не е изключено скоро да се включи и Google. И който е част от значително по-мащабния нов сектор на „умните“ автомобили.

Прогнозите

Макар и да звучи като истински кошмар за таксиметровите шофьори, технологията за автономните коли всъщност има и редица предимства и според своите поддръжници може значително да намали жертвите на катастрофи по пътищата. В по-далечен план пък се очаква тя да доведе до пълно изчезване на шофьорските умения. Според прогноза на престижния Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), в който са създадени много от днешните мрежови стандарти, до 2040 г. 75% от всички автомобили ще са автономни, а скоро след това ще бъде прекратено издаването на нови шофьорски книжки.

Снимка: Uber

Играчите

Един поглед върху компаниите, които вече имат интерес към сектора, е достатъчен, за да покаже неговия огромен потенциал. Списъкът включва водещите участници в два от най-перспективните икономически сегмента – автомобилостроенето и информационните технологии. Първите са представени от Mercedes, Ford, Toyota, GM, Audi, Nissan, Volvo и Tesla. Втората група пък включва както Google (която преди години проведе първите тестове с безпилотни коли по обществени пътища) и Apple (която по непотвърдени данни вече повече от година разработва собствен автомобил), така и Samsung и китайската Alibaba. Най-големите играчи от двата сектора се готвят за сблъсък в този нов технологичен сегмент и това няма как да не предвещава бързото му развитие в бъдеще.

Технологията

зад „умните“ автомобили обединява няколко основни компонента – дигитални карти и информационна база за пътищата, GPS модул, определящ местоположението на возилото, радари, камери, лазери, сензори и други инструменти за засичане на различни събития, обекти и препятствия по пътя. В добавка нов тип комуникационни решения от типа vehicle-to-vehicle communication и vehicle-to-infrastructure ще позволяват колата да получава в реално време данни за пътната обстановка, както и да изпраща такива до останалите участници в движението.

Проблемите

За да навлязат автономните коли в живота ни, обаче браншът трябва да измине дълъг път и да реши редица проблеми както от технологичен, така и от законов характер. Неотдавна например в Германия беше предложена нова регулаторна рамка на автономните коли, която изисква наличието на шофьор в тях, независимо дали той ще управлява, или не. Ограничението беше посрещнато „на нож“ от компаниите, тъй като до голяма степен обезсмисля автономността на возилото. Институциите обаче са категорични: това е една много перспективна сфера на иновации, но сигурността е на първо място.

Истината е, че потенциалните проблеми са много и далеч не се свеждат само до сигурността на пътя. Някои анализатори вече предупредиха, че най-голямото предизвикателство пред налагането на колите без шофьори ще бъдат хакерските атаки. Какво би станало например, ако кибер-престъпник засили една лека кола срещу пешеходци и предизвика нова трагедия от мащабите на терористичния акт в Ница? Или просто отведе нея и возещите се на отдалечено място, където ги очакват бандити, за да ги ограбят? А кой ще бъде виновен, ако системата за управление сама избере да блъсне пешеходци на тротоара, за да избегне отсрещното превозно средство и да спаси своя собственик? Друг сериозен проблем е вероятността хиляди шофьори да останат на улицата, защото работата им ще бъде отнета от коли – роботи.

Снимка: Google

Една неочаквана алтернатива

И докато водещите компании се надпреварват да създават удобни четириместни „умни“ автомобили, в няколко града по света, включително Хелзинки, Амстердам и Вашингтон, вече тръгнаха пилотно или се тестват автономни рейсове. Неочаквано за мнозина именно градският транспорт може да се възползва по-бързо от новата технология. Причините за това са много – от по-лесния контрол на ограничен брой оператори на автономни возила, в сравнение с пускането на хиляди частни автомобили по пътищата, до много по-ясния бизнес модел и възможността да се печели от мащаба.

Които и да са първите участници в този нов сегмент, сигурно е, че тепърва ще слушаме все повече за него. Според проучване на Business Insider до 2021 г. броят на колите, свързани с интернет по света ще достигне 380 милиона и много от тях ще са автономни. Тепърва предстои да разберем и какво ще ни донесе това развитие – дали спасяването на милиони човешки животи, намаляване на катастрофите, появата на един по-устойчив транспорт или може би съвсем нови проблеми, които днес дори не можем да си представим.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15914

1

поп Дръвчо

29.08 2016 в 13:17

При пълния отказ на шофьорите да поумнеят, това става задължително за автомобилите.