Кръвни групи. Бомбайски фенотип

Недялка Аценова Последна промяна на 08 юли 2015 в 15:40 34989 0

Кредит www.interactive-biology.com

Кръвните групи са открити от Карл Ланщайнер през 1900 г. За това откритие му е присъдена Нобелова награда по физиология или медицина през 1930 г. Дотогава много пациенти са умирали заради кръвопреливане на неправилната кръвна група.

Човешката кръв се състои от няколко типа клетки (червени кръвни клетки, бели кръвни клетки и тромбоцити), плуващи в течност, наречена плазма. Разликите в кръвта между различните индивиди се дължат на присъствието или отсъствието на специални молекули, наречени антигени и антитела. Антигените се намират на повърхността на червените кръвни клетки, а антителата – в кръвната плазма. Антиген е всяка субстанция, която е способна да активира имунен отговор. Антитяло е защитен протеин, образуван от имунната система в отговор на присъствието на антигена.

Схема: bgchaos

Съществуват различни системи за класифициране на кръвни групи, но най-използвани са АВ0 и Rh. Не всички кръвни групи са съвместими едни с други и смесването на несъвместими води до бързо унищожаване на червени кръвни клетки (хемолиза) и утаяването им, което е опасно за хората.

Според системата АВ0 има 4 типа кръвни групи: А, В, АВ или 0. Хората принадлежащи към кръвна група А имат антигени А на повърхността на червените си кръвни клетки и анти-В антитела в кръвната си плазма. Тези с кръвна група В - антигени В на повърхността на червените кръвни клетки и анти-А антитела в кръвната плазма. Кръвна група АВ – едновременно антигени А и В на повърхността на червените кръвни клетки и нямат нито анти-А, нито анти-Б антитела в кръвната си плазма. Кръвна група 0 – нямат нито А, нито В антигени на повърхността на червените си кръвни клетки, но имат анти-А и анти-В антитела в кръвната си плазма.

Също от изключителна важност е и кръвно-груповата система на фактор Rh, която се състои от 50 кръвно-групови антигена, като най-важни са  D, C, c, E и e. Често използваните понятия фактор Rh, Rh+, Rh- се отнасят само до D. Той е антиген и също се намира на повърхността на червените кръвни клетки. Хората, които го притежават се наричат Rh+ , а тези, при които отсъства – Rh-. Човек с Rh- кръв може да произведе антитела срещу червените кръвни клетки с фактор Rh+. Друг с Rh+ може да получи кръв от някой с Rh- кръв без никакъв проблем.

Както е споменато по-горе, смесването на несъвместими кръвни групи води до множество тежки последствия за тялото на пациента. Слепването на червените кръвни клетки може да запуши кръвоносните съдове и да спре циркулацията на кръвта в различни части на тялото. Те също могат и да се разкъсат и тяхното съдържание да изтече в тялото. Червените кръвни клетки съдържат хемоглобин, който става токсичен извън клетката и може да доведе до фатални последствия за пациента. Поради тези причини е важно кръвопреливанията да се извършва между хората с подходящи кръвни групи.

Кръвна група

Може да дарява кръв на

Може да получава кръв от

A+

B-  O-

AB-

AB+  AB-

AB-  A-  B-  O-

Друг вид кръвна група е Hh. Тя съдържа един антиген Н, който е открит във всички червени кръвни телца и е градивната тухличка за производство на всички антигени от системата АВ0. Тъй като антигенът Н е прекурсор (предшественик) на антигените от системата AB0, ако не се произведе, също така и антигените от системата AB0 не се образуват. Липсата на антигена Н е известен като „Бомбайски фенотип” и е открит в 1 от 10,000 души в Индия и 1 на милион човека в Европа. По-често срещан е в Тайван, засягайки 1 от 8,000. Необичайно голям брой хора с такъв фенотип са открити на о. Реюнион – малък френски остров на 800 км източно от Мадагаскар, в Индийския океан. Фенотипът е описан за пръв път в Бомбай, Индия, където е открит човек с интересен тип кръв, която реагира с другите кръвни групи по начин, невиждан дотогава. Серумът от тази личност съдържа антитела, които взаимодействат с всички червени кръвни клетки с нормалните кръвни групи 0, А, В и АВ. В червените кръвни клетки на този пациент изглежда, че липсват всички антигени от AB0 кръвни групи плюс допълнителен антиген, който не бил намиран дотогава. Статията, описваща любопитния случай се появява през 1952 г.

Хората, при които липсва антигена Н, нямат здравословни проблеми, но при кръвопреливане те могат да получат кръв само от донори, които имат същия фенотип. Кръвопреливане с нормална кръвна група 0 може да доведе до разрушаване на червените кръвни клетки.

Използвани източници:

Blood Groups and Red Cell Antigens

Complications of Transfusion,  Ravindra Sarode

Вlood type transfusion table