10 декември 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Преминаването към веган хранене крие рискове от недостиг на важния нутриент холин

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 септември 2019 в 07:3032551
Снимка: pixabay

Преминаването към хранене основно или само с растителни продукти от екологични съображения става все по-разпространена промяна в начина на хранене.

Но това носи рискове от намаляване на приема на един нутриент, откриван основно в животинските храни и незаменим за здравето на мозъка, предупреждава нутрициониста Ема Дербишир (Emma Derbyshire) в своя публикация в списание BMJ Nutrition, Prevention & Health.

Това вещество е холинът, незаменим нутриент в храната, който се произвежда и от черния дроб, но в количества недостатъчни да посрещнат нуждите на организма. Холинът е изключително важен за функционирането на мозъка, особено по време на зародишното развитие. Той влияе и върху функцията на черния дроб, като недостигът му е свързан с промени в метаболизма на мазнините в кръвта и натрупването на свободни радикали, обяснява д-р Дербишир. 

Основните хранителни източници на холин са телешкото, яйцата, млечните продукти, рибата и пилето. Много по-ниски количества се съдържат в ядките, бобовите растения и кръстоцветните зеленчуци като броколи. 

През 1998 г., потвърждавайки важността на това вещество, щатския Институт по медицина препоръчва минимални дневни дози на прием. Те варират от 425 мг/ден за жените и 550 мг/ден за мъжете и съответно 450 и 550 мг/ден за бременни и кърмещи жени, заради важната роля на този нутриент в развитието на плода. 

През 2016 г. Европейската агенция за безопасност на храните (European Food Safety Authority) публикува подобни препоръки. Въпреки това, проучвания за храненето в Северна Америка, Австралия и Европа показват, че обикновено приеманият с храната холин е по-малко от препоръчаните дневни количества. 

"Това е притеснително, имайки предвид, че тенденциите са да се преминава към намалена консумация на месо и режими на основата на растителни продукти", смята д-р Дербишир. 

Тя препоръчва съставянето на здравослoвен хранителен план, основан на устойчивото развитие на околната среда, но подчертава, че ограниченият прием на пълномаслено мляко, яйца и животински протеини може да повлияе на приемането на холин. 

Правителството на Великобритания, обаче, не включва холина в програмите за препоръки за храненето, нито в показателите за здраве на населението, които се проследяват, което изненадва експерта. 

"Имайки предвид колко е важна физиологичната роля на холина,... е изненадващо защо толкова дълго той е пренебрегван. В момента холинът е изключен от базите данни със състава на храните, основните изследвания на храненето и препоръките за хранене", съобщава д-р Дербишир. 

"Необходимо е да се направи повече за обучението на професионалистите по здравни грижи и на консуматорите по отношение на храненето богато на холин и как да се постигне то", добавя авторът. "При нисък прием на холин с храната е необходимо да се разработят схеми за прием на добавки, особено във важни моменти като бременността, тъй като този нутриент е критично важен за развитието на бебето", заключва д-р Дербишир. 

Източник: Science daily - Suggested move to plant-based diets risks worsening brain health nutrient deficiency


Препоръчани материали
Momo108
Рейтинг : 1005
15.09 2019 в 22:01 1
+ 0
- 0
No shit Sherlock.
 
Още от : Медицина
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.