21 септември 2020

Човешките сперматозоиди не плуват така, както се предполагаше (видео)

Движението на човешките сперматозоиди има две компоненти

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 август 2020 в 00:05 44660
В тази илюстрация на положението на плуващите сперматозоиди във времето главата (в червено) се върти, докато опашката (в синьо) се поклаща само в едната страна. Комбинацията води до движение напред. Кредит: POLYMATHS-LAB.COM

Преди повече от 300 години пионерът на микроскопията Антони ван Льовенхук съобщава, че опашките на сперматозоидите се поклащат симетрично, „подобно на змия или змиорка“.

Преобладаващото мнение, че опашките на сперматозоидите се движат балансирано, обаче не отчита какво всъщност се случва в трите измерения, съобщават изследователи в Science Advances.

Високоскоростна 3D микроскопия на човешки сперматозоиди, плуващи свободно в лабораторни условия, разкри, че тези клетки се придвижват по траектория, която напомня тирбушон, в съответствие с предишни изследвания. Сперматозоидите сякаш пробиват заобикалящата ги течност, разказва Хермес Гаделха (Hermes Gadêlha), математик от Университета в Бристол в Англия.

Противно на това, което хората си представят, опашките на сперматозоидите не мърдат симетрично. Високоскоростната 3-D микроскопия и математическите анализи разкриват, че опашките им се поклащат само на една страна, докато клетките се въртят. Комбинацията от тези движения поддържа плуването на сперматозоидите право напред.

Използвайки автоматизирано проследяване на плуващите сперматозоиди и математически анализи на данните за позицията им, Гаделха и колегите му разбиват движението на сперматозоидите на два компонента. Изненадващо е, че опашката се клатушка само от едната страна на клетката. Това е все едно някой да плува, използвайки само едната страна на тялото си, обяснява Гаделха. Само по себе си такова движение може да доведе до плуване в кръг.

Но вторият компонент на движението на опашката кара сперматозоидите да се въртят като балансира отклоняващите движения. Отгоре опашката на сперматозоида изглежда сякаш бие симетрично, както се описва по традиция. Но по-сложното 3D движение поддържа посоката на придвижване на сперматозоида право напред.

Новите триизмерни измервания са голяма стъпка напред в разбирането на движението на сперматозоидите, коментира Алън Пайси (Allan Pacey), специалист по мъжка фертилност от Университета в Шефилд в Англия. Необходимо е обаче допълнително изследване, за да се знае дали сперматозоидите се движат по същия начин в женския репродуктивен тракт, където те трябва да се борят с потоците на течности и тесни проходи, за да достигнат до яйцеклетката. Подобни изследвания могат да информират за диагнозата и лечението на човешкото безплодие, отбелязва Пайси.

Справка: H. Gadêlha et al. Human sperm uses asymmetric and anisotropic flagellar controls to regulate swimming symmetry and cell steering. Science Advances. Published online July 31, 2020. doi: 10.1126/sciadv.eaba5168.

Източник: Human sperm don’t swim the way that anyone had thought, Science News