ДНК от неандерталци показва генетичната им линия, продължила 80 000 години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 28 юни 2019 в 10:18 7590 0

Кредит J. ELOY/AWEM, © ARCHÉOLOGIE ANDENNAISE

Челюст и зъби на дете неандерталец, живяло преди 120 000 години в Белгия, от които е извлечена ДНК.

Неандерталците са еволюционно много устойчиви. Непрекъснатата генетична линия на тези родственици на хората се е предавала в Европа поне около 80 000 години, до изчезването им преди 40 000 години, според нова статия в списанието Science advances.

ДНК, извлечено от фосили на двама европейски неандерталци на 120 000 години, показва по-близка генетична връзка с 40 000-годишни европейски неандерталци, отколкото със сибирски неандерталец, също живял преди около 120 000 години, съобщават палеогенетикът Стефан Пейренье (Stéphane Peyrégne) от Института за еволюционна антропология Макс Планк в Лайпциг и колегите му.

Късните неадерталци в Европа и Западна Азия дължат поне част от генетичното си наследство до неандерталците, според наскоро изолирана ДНК.

Доказателствата за генетичната устойчивост на европейските неандерталци от преди 120 000 години "пасват идеално на фосилните записи", смята палеогенетикът Карлес Лалуеса - Фокс (Carles Lalueza-Fox) от Института по еволюционна биология в Барселона, който не е част от изследването.

Досега учените са откривали фосили на неандерталци, но ДНК на не повече от 100 000 години, затова генетичните връзки между ранните неандерталци оставаха неясни. Пейренье и колегите му извличат ДНК от кост от бедро на възрастен неандерталец, открит в пещерата Холенщайн - Щадел в Германия и от горната челюст на дете и зъб, открити в белгийската пещера Складина.

Костта, открита в пещера в Германия, от която е извлечена ДНК на неандерталец на 120 000 години. Кредит: O. KUCHAR, © MUSEUM ULM

Според Пейренье тези открития се съгласуват с предишните открития в пещерата Денисова в Сибир. Учените знаят, че индивид, живял в пещерата преди 90 000 години с един родител неандерталец и един - денисовец, има по-близка генетична връзка с късните европейски неандерталци, отколкото с тези от преди 120 000 години, живели на същото място. Като имаме предвид новите открития, вероятно някои европейски неандерталци са мигрирали на Изток и поне частично са заменили неандерталците, които вече са живели там преди 120 000 до 90 000 години.

Изследване от 2017 г., публикувано в списание Nature, основано на митохондриална ДНК, която обикновено се наследява от майката, показва, че индивидът от пещерата Холенщайн - Щадел принадлежи на майчина линия, която се е отделила от всички други неандерталци преди около 270 000 години, преди изобщо някой индивид да се насочи към Сибир.

Новите изследвания, използващи ядрена ДНК, наследявана и от двамата родители, показват че индивидът е принадлежал на една-единствена дълга генетична линия на европейски неандерталци. Разликите в митохондриалната ДНК може да са се получили от смесването на мъжките неандерталски прадеди с женски, които са били роднини на древните хора и така да са оставили собствения си отпечатък в митохондриалната ДНК, според Пейренье.

Лалуеса - Фокс предполага, че разликите в митохондриалната ДНК може да са донесени от Неандерталци, напуснали Европа и тръгнали към Близкия Изток, за да избягат от ниските температури преди 200 000 до 130 000 години, преди да се върнат в Европа. Докато са пътували е имало време да се развие съществена разлика с митохондриалната ДНК на неандерталците, останали в Европа, така че може да не е имало кръстосване.

Източник: Science news - DNA reveals a European Neandertal lineage that lasted 80,000 years