25 май 2020

Днес нобеловият лауреат Питър Агре има рожден ден

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 януари 2020 в 00:005700
Снимка: Wikimedia Commons

Роденият на тази дата през 1949 г. Питър Агре е американски професор, лекар и молекулен биолог, Нобелов лауреат по химия през 2003 г. за откриването и изследването на аквапорините - интегрални мембранни протеини, формиращи пори в мембраните на клетките.

Питър Агре е роден в град Нортфийлд в щата Минесота. Получава бакалавърска степен от Аугсбургския колеж в Минеаполис и докторат по медицина от Университета Джонс Хопкинс.

През 1975-1978 г. Агре завършва специализацията си в Университета Кейс Уестърн. Става вицепрезидент по наука и технологии в Медицински център на Университета Дюк в Дърам, Северна Каролина.

През 2003 г. Питър Агре получава Нобелова награда по химия за откриването на аквапорините, споделяйки я с Родерик Маккинън.

През 2010 г. става председател на Американската асоциация за развитие на науката (AAAS), най-голямата научна организация в Съединените щати.

През 2016 г. той подписа отворено писмо на нобеловите лауреати, призовавайки Грийнпийс, ООН и правителствата по света да спрат борбата с генетично модифицираните организми (ГМО).

Отличен е с медала Джордж М. Кобер от Асоциацията на американските лекари (2016).