26 януари 2020
  •  Говорят медиците

Информацията може и да не изчезва в черните дупки

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 април 2015 в 17:5527180

Парадоксът на изчезване на информацията в черните дупки занимава учените в продължение на почти половин век. Смятало се е, че отвъд хоризонта на събитията изчезват всяка материя и дори светлината, както и информацията за изгубените частици. В новото изследване, физиците са стигнали до извода, че това не е вярно.

"Ние стигнахме до извода, че информацията не изчезва в черните дупки, поне не се губи завинаги", - казва водещият автор на проучването Деян Стойкович (Dejan Stojkovic) от Университета в Ню Йорк, Бъфало.

Статия, публикувана от д-р Стойкович и колегите му в списание Physical Review Letters, описва как взаимодействието между частиците, отделяни от черната дупка, може разкрие информация за това, какво се намира в границите на черната дупка. Тази информация може да бъде както за самия обект, формирал черната дупка, така и за това, каква материя и енергия е била погълната в нейния хоризонт на събитията.

Откритието, направено от Стойкович и екипа му, се състои от нови математически изчисления, които описват запазването на информацията в черна дупка.

Първият човек, който се предлага идеята, че все пак някакви частици напускат хоризонта на събитията, е известният британски физик Стивън Хокинг. В негова чест потокът на тези частици е наречен лъчение на Хокинг.

Тази хипотеза обаче отворила нови проблеми в астрофизиката. Ако една черна дупка губи частици, то тя рано или късно трябва да изчезне, както и информацията, съхранявана в нея. Този извод е в противоречие със законите на квантовата механика, който гласи, че информацията се запазва при всякакви обстоятелства.

За да разреши този парадокс, Стойкович и колегите му, вместо да разглеждат само частиците, отделяни от черната дупка, са взели предвид взаимодействията между тези частици. Тези взаимодействия водят до това, че наблюдател,  намиращ се извън черната дупка, може да възстанови информацията за погълнатите от нея частици материя и енергия.

Взаимодействията между частиците могат да бъдат както гравитационно притегляне или друго, например електромагнитно взаимодействие, осъществяващо се с обмен на частици, в случая - фотони. Според Стойкович, тези взаимодействия и пряката им връзка с информацията за частиците, често се пренебрегват в предишните изчисления, представени от астрофизици, защото се е смятало, че е невъзможно да се отпише значителна разлика между наличие и загуба на информация.

В това ново изследване, учените могат да докажат, че дори незначителните взаимодействия между частиците се увеличават с течение на времето и в крайна сметка водят до ефект върху крайния резултат от изчисленията.