Кръвен тест определя биологичната възраст

Марина Николова Последна промяна на 14 декември 2015 в 08:57 7828 0

Учените от Университета Упсала са разработили кръвен тест за определяне на биологична възраст. Илюстрация: pixabay.com

Знаете на колко годините сте, но знаете ли на каква възраст е тялото ви? Има разлика между хронологичната и биологичната възраст на човек. Учените от Университета Упсала в Швеция са разработили кръвен тест, чрез който могат не само да определят биологичната възраст на човек, но и да предвидят резултатите от промени в начина на живот.

Не всеки старее с еднаква скорост. Процесът на стареене е обвързан с множество физиологични и клетъчни промени, като не всички от тях са в директно съотношение с броя на рождените дни, които сте имали. Биологичната ви възраст може да бъде много различна от хронологичната такава. Някои учени смятат, че биологичната възраст може да бъде по-добър индикатор за общото ви здравословно състояние, отколкото годината, написана на родилния ви акт.

До сега учените са измервали биологичната възраст чрез изследване на 150 гени от даден човек, като тези гени са представлявали неговият индивидуален „генетичен подпис.“ Сега обаче изследователи от Университета Упсала в Швеция (Uppsala University, Sweden) са разработили лесен кръвен тест, който според тях измерва биологичната възраст на тялото. Откритията са публикувани на 1 декември в списанието „Scientific Reports“.

Биологичната възраст представлява по-точен показател за риска от хронични заболявания и деменция в сравнение с хронологичната възраст, като първата обикновено сочи към по-лошо общо здравословно състояние. Сравнявайки биологичната и хронологичната възраст на човек, докторите са способни да добият ясна преценка за здравословното му състояние.

„На повечето от нас се е случвало да се изненадаме, когато разберем, че някой е много по-млад от колкото сме мислели - например някой, за когото сме смятали, че наближава 60-те години, се оказва в средата на 40-те,“ пише денвърският лекар и интегративен медицински специалист д-р Тери Гросмън за сайта „Ежедневно Здраве“ през 2009г. (Dr. Terry Grossman, Everyday Health). „Аналогично, понякога пък ще открием, че някой е значително по-възрастен от предположенията ни. Причината за тези несъответствия често се корени в разликата между биологичната и хронологичната възраст.“

Един ден докторите може да използват кръвния тест, разработен в Швеция, за да определят как различните фактори в живота на човек, включително диета, упражнения и ниво на стрес, могат да ускорят или забавят клетъчното стареене.

За изследването учените са взели кръвни проби от 976 участника на въраст между 20 и 50 години, анализирайки 77 различни плазмени протеина. Освен това, участниците са отговорили на въпроси, относно техни навици, включващи пушене, физически упражнения, индекс на телесната маса (body mass index, BMI), консумация на кафе, подсладени напитки и мазна риба.

Чрез профилния анализ на протеини учените са успели да изчислят с точност не само биологичната възраст, а и височината, теглото и обиколката на ханша.

Профилите на протеините разкриват също как различни фактори в ежедневието на човек се отразяват върху скоростта на стареене на тялото му. Изследователите са открили, че пушенето и консумацията на напитки, изкуствено подсладени със захар, увеличават биологичната възраст с между две и шест и години, докато физическите упражнения и умерената консумация на мазна риба и кафе забавят процеса на стареене със същите години.

Как работи тестът? Диетата, физическите упражнения, стресът и пушенето се отразяват на редица физиологични процеси, като например скъсяване на теломерите (защитните „капачки“ в краищата на хромозомите), които в последствие влияят върху скоростта на стареене на тялото и върху риска от хронични заболявания.

Ако откритията бъдат потвърдени, лекарите ще могат да използват профилите на плазмени протеини не само за изчисление на биологичната възраст на човек, но и за да устоняват как начинът му на живот допринася за неговото стареене.

Използването на кръвните тестове може да бъде от помощ на докторите за мотивиране на пациентите да се придържат към протокола за лечение, що се отнася до промени в начина на живот. Ако пациентите могат да видят колко тясно навиците им са свързани със здравето и с продължителността на живота им, вероятно ще бъдат по-склонни да следват новите протоколи и да оценят ефектите от промените в начина на живот.

„Пациентите в риск от често срещани незаразни заболявания, обвързани с нездравословен начин на живот, като високо кръвно налягане и други видове сърдечносъдови заболявания, биха могли да получат информация за биологичната си възраст преди да променят начина си на живот,“ пише в съобщение за „The Huffington Post“ д-р Стефън Енрът, който е професор по имунология, генетика и патология в университета Упсала и един от съавторите на изследването (Dr. Stefan Enroth, Uppsala University, Sweden). „После това [изследване на плазмените протеини, бел. авт.] може да бъде повторено, с надежда, че намалената биологична възраст би вдъхновила пациента да продължи с [положителните, бел. авт.] промени в начина на живот.“

Чрез последващи проучвания тестът би могъл да бъде полезен за ранно предвиждане на риска от болестта на Алцхаймер, тъй като ускореното биологично стареене е тясно свързано с когнитивния упадък.

Освен това, според изследователите методът ще може да бъде прилаган и върху изсъхнали петна кръв. Това означава приложимост в областта на криминологията, където може да се използва за измерване на основни антропометрични данни, базирани на проби от биологични доказателства.

Enroth S. et al. (2015) Protein Profiling Reveals Consequences of Lifestyle Choices on Predicted Biological Aging. Scientific Reports, 5:17282