17 февруари 2020
  •  Говорят медиците

Разработена е първата технология, подходяща за масово промишлено производство на графен

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 юни 2015 в 11:0556600
Ултразвуковият графен на ORNL е разположен на слоеве между полимери и е ефективен проводник на електричество. Снимка: ORNL

С помощта на технология, разработена от изследователи в Националната лаборатория на Оук Ридж (Oak Ridge National Laboratory, ORNL) ще може да се въведе в масово производсво графен - материал, който дължи уникалните си свойства на кристалната си решетка с дебелина един атом.

Откритието е публикувано в списание Applied Materials & Interfaces.

Този материал има якост повече от сто пъти здравината на стоманата. Той има много други уникални физически, химически и електронни свойства, които определят огромните перспективи за използването му в различни области на науката и технологиите. Но досега липсваше технология за производството му.

Изследователският екип, ръководен от Иван Власиук (Ivan Vlassiouk), с помощта на разработена от тях технология за утаяване на п`ари е създала "ламинат" въз основа на специален полимерен материал, горният слой на който са листове графен с размер около 2 инча (5 см). Тази технология позволява да се получават на полимерната повърхност не квадратни листове графен, а дълги графенови ленти и тънки влакна.

Някои от решенията, използвани при създаването на нова технология са позволили на изследователите да отстранят дефектите на листовете при наслагване и лепенето им. Освен това, количеството на дефектите във филма графен при новия процес е 50 пъти по-малко от броя на дефектите при използването на други процеси.

Остава да се намалят разходите за прилагането на практика на разработената технология и тогава ще падне последната пречка пред масовото прилагане на графена в електрониката, космическите технологии, производството на енергия и много други индустрии.