13 август 2020

20 юни: На този ден в историята на науката и технологиите

| На този ден 20 юни 15241
SS Savannah

На 20 юни 1819 г.  хибридният ветроход/параход "Савана" (SS Savannah) акостира в пристанището на Ливърпул. 29,5 дни преди това той бе на котва в американския град Савана - по този начин той става първият плавателен съд, задвижван от пара, преминал Атлантическия океан.

В интерес на истината трябва да се отбележи, че по-голямата част от пътя е изминал благодарение на платната си и се превръща отново във ветроходен кораб, малко след завръщането си от Европа.

"Савана" се разбива в Лонг Айлънд, Ню Йорк, през 1821 г. Нито един друг пароход не прекосява Атлантическия океан почти тридесет години след пионерското плаване на "Савана". Два британски параходни кораба, SS Great Western и SS Sirius на Brunel, се състезават за Ню Йорк през 1838 г., като и двете плавания са извършени само с мощността на парата.

На 20 юни 1937 г. самолетът ANT-25 се приземява успешно във Ванкувър, щата Вашингтон, САЩ. Екипажът се е състоял от Валери Чкалов, Георги Байдуков и Александър Беляков, а полетът им е първият полет без кацане от Москва до САЩ през Северния полюс (8504 км).

Вернер фон Браун пред двигателите на ракетата Сатурн 5. Wikimedia Commons

На 20 юни 1945 г. Държавният департамент на САЩ одобрява преместването на Вернер фон Браун и неговия екип от специалисти по ракетстроене в Щатите. Това решение поставя основата на американската космическа програма. Той отговаря за разработката на Сатурн V – ракетата, използвана в програмата Аполо за пилотиран полет до Луната.

На 20 юни 1990 г. астрономите Дейвид Леви (David H. Levy) и Хенри Холт (Henry Holt) от обсерваторията Паломар, Калифорния, откриват астероида 5261 Eureka, малък троянски астероид на Марс. Троянски се наричат астероидите, които се движат в орбитата на планетата пред или зад нея, а Еврика стана първото подобно тяло за Марс.

tough
20.06 2020 в 12:32 1
Американска собственост... Направо да бяхте написали световна.