Ако Земята беше плоска (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 ноември 2019 в 00:00 12759 0

Земята е сфера. Това е факт, за който хората знаят от хиляди години. Това бе неопровержимо потвърдено от космическите полети.

Независимо от това, малка, но гласовита група хора, които настояват, че светът е плосък - така наречените плоскоземци - се появи онлайн през последните години и сее съмнения за този най-основен аспект на реалността.

Плоскоземците влагат много усилия, за да измислят алтернативни обяснения защо Земята се държи така, сякаш е кръгла, когато всъщност е плоска - въпреки че сферична планета точно пасва на наблюденията на хората през последните няколко хилядолетия.

Ако обаче Земята поради някакви причини бе наистина плоска, тя нямаше да се държи като планетата, която познаваме днес. Всъщност човечеството (и всичко останало) едва ли би съществувало.

За да се оформи космическо тяло в диск (а не в сфера), трябва да се върти много бързо, обяснява Дейвид Стивънсън (David Stevenson), планетарен учен от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена. Това за съжаление би унищожило планетата, разкъсвайки я на малки парчета. През 50-те години на 19-ти век астрономът Джеймс Клерк Максуел (James Clerk Maxwell) изследвайки пръстените на Сатурн, доказа математически, че една твърда, подобна на диск форма не е стабилна конфигурация в космоса. Изчисленията на Максуел предвидиха, че пръстените на Сатурн ще са направени от много малки, несвързани частици и се оказа прав. Неговите анализи обясняват и защо няма планети с форма на диск.

За да се сплеска Земята, без да се върти много бързо, ще е необходима магия или може би галактическа преса. Във всеки случай тази пресована плоска Земя нямаше да се задържи дълго. В рамките на няколко часа силата на гравитацията ще трансформира планетата отново в сфероид. Гравитацията притегля еднакво от всички посоки, което обяснява защо планетите са сфери (или почти - в зависимост от скоростта на въртене на планетата, тези центробежните сили могат да противодействат на гравитацията, създавайки малка издутина по екватора). Стабилен, твърд диск с размерите на Земята, е просто невъзможен при реалните условия на гравитация, както показват изчисленията на Максуел.

Така си представят смяната на деня и нощта привържениците на теорията за "плоската Земя" .

А ако премахнем гравитацията, всичко, което знаем за нашата планета, губи смисъл.

Атмосферата отлита, защото се задържа около планетата ни благодарение на гравитацията. Приливите също изчезват - те са причинени от гравитационното привличане на Луната.

Самата Луна също няма да я има, тъй като всяко обяснение за съществуването на Луната включва гравитация. В най-общоприетия сценарий Луната се е образувала, когато гигантско тяло с размер на планета се е сблъскало в ранната Земя, отломките от катастрофата са били уловени от земната гравитация. Друг сценарий предполага, че Луната се е образувала заедно със Земята отново благодарение на гравитацията. Или огромната гравитация на Земята е привлякла и уловила близко преминаваща космическа скала.

Прости изчисления

Гравитацията е отговорна и за слоестата структура на Земята, като най-плътните материали потъват до сърцевината, по-леките материали съставят мантията, а най-леките - образуват кората. Без тази слоеста структура планетата би се държала много по-различно. Земното течно външно ядро ​​например действа като гигантско магнитно динамо, което създава магнитното поле на планетата. Магнитното поле защитава атмосферата на планетата от пагубния ефект на слънчевия вятър, който е отнесъл атмосферата на Марс, след като магнитното поле на тази планета отслабва преди 4 милиарда години.

Ако Земята бе плоска, тектониката - движението на твърдите плочи, съставящи кората на планетата - също не би работила, отбелязва в интервю Live Science Джеймс Дейвис (James Davis), геофизик от Колумбийския университет Ламонт-Дохърти в Ню Йорк.

"Когато правим изчисления, дори най-простите изчисления за движението на плочите, трябва да предвидим, че са върху сфера, няма да получим правилния отговор [отговорът, който съответства на наблюденията в реалния свят], ако приемем, че е равнина".

Плоскоземците дават различни обяснения за тези многобройни наблюдения, които противоречат на идеите им за една плоска планета. Проблемът е, че техните обяснения не се основават на математиката или физическата реалност.

Когато Максуел през 1850 г. прогнозира, че пръстените на Сатурн са направени от много малки частици, той го прави, прилагайки общите познания за това как действат гравитацията и силите на въртене. Работата му по темата всъщност е предимно математически изчисления. Теоретиците на плоската Земя не работят по този начин, коментира Дейвис.

Плоскоземците събират оттук оттам различни обяснения за различните явления. В реалността Земята и Луната са сферични по една и съща измерима причина - гравитацията. Вярващите в плоската Земя трябва да измислят различни обяснения за двете и тези независими обяснения си противоречат. Така не работи една научна теория, подчертава Дейвис.

"По-добре е да обясним хиляда наблюдения с една проста теория, отколкото да обясним хиляда наблюдения с хиляда теории", подчертава ученият.

Но ако оставим всичко това настрана, ако Земята бе наистина плоска, това ще означава, че милионите учени, които смятат, че Земята не е плоска сега и през цялата човешка история, са били обединени в огромна конспирация по неизвестни причини. Това е почти толкова реалистично, колкото съществуването на гигантска галактическа преса.