24 август 2019
  •  Говорят медиците

Бонобо са най-близо до общия прародител на хората, отколкото обикновените шимпанзетата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 май 2017 в 08:3850111
Бонобо Снимка: W. H. Calvin 2006/ San Diego Zoo

Шимпанзетата бонобо са анатомично по-близо до предците на човека, отколкото до обикновените шимпанзета, показаха резултатите от анализ на мускулната система на дребните примати бонобо.

Откритието на учени от университета Джордж Вашингтон е публикувано Scientific Reports

Предишни изследвания представиха тази теория на молекулярно ниво, но това е първото проучване, което установява това на базата на сравнение на детайли от анатомията на трите вида, съобщава phys.org

Според молекулярните биолози преди около 8 милиона години шимпанзетата са се отделили от предшествениците на хората. Преди около два милиона години бонобо се отделятат от общия прародител на хората и обикновените шимпанзета.

В по-ранни изследвания учените разглеждат сходствата и различията в ДНК на бонобо и обикновените шимпанзета, но това е първото проучване, сравняващо мускулите на трите вида.

Разликите между мускулите на главата на обикновените шимпанзета, бонобо и съвременните хора. Източник: Julia Molnar

Учените изследват телата на седем бонобо от зоопарка на Антверпен, починали от естествена смърт. Оказа се, че бонобо по своя строеж са по-близо до последния общ предшественик на хората и шимпанзетата. По мускулна система бонобо са еволюирали по-малко от обикновените шимпанзета. Освен това между мускулната система на бонобо и хората учените намират 13 различия, а между мускулната система на обикновените шимпанзета и хората - 20 разлики.

Изследователите отбелязват, че разбирането на различията между хората и техните най-близки роднини може да доведе до нови открития в изследването на човешкото здраве.

Бонобовците имат и друга близост с хората - безкрайно разнообразие от сексуални практики.