Изкуствена сперма оплоди лабораторни мишки

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 февруари 2016 в 17:11 5478 0

Кредит Zhou, Wang, and Yuan et al./Cell Stem Cell 2016

Изкуствени безопашати сперматозоиди, които не могат да плуват.

Китайски учени са направили изкуствени клетки, подобни на сперматиди - кръгли клетки, от които после се формират пълноценни сперматозоиди с камшичета. Те са получени от ембрионални стволови клетки.

Екип биолози под ръководството на Цзяхао Ша (Jiahao Sha) от Медицинския университет в Нанкин е показал, че изкуствено създадените от тях сперматозоиди, с метода ин витро могат да оплодят яйцеклетка на лабораторна мишка и да получат здрав ембрион, пише New Scientist .

Тези сперматиди ин витро са първите в света, които покриват всички критерии на "златния стандарт" за изкуствена сперма, които бяха предложени през 2014 г., от трима учени, работещи в областта на репродукцията.

Създаването на ясни правила (златен стандарт) е с цел да се внесе научна прецизност в научната надпревара за създаването на първите активни, подобни на сперматозоиди, клетки.

За разлика от много други опити, произведените от китайския екип клетки, успешно издържат строгите критерии, те наистина участват в *мейозата - клетъчното делене, което е от решаващо значение за правилното генетично развитие на клетките. Преди това учените не можеха да докажат, че след мейозата в клетките половината хромозоми са бащини.

*Сложно устроените многоклетъчни организми (цветни растения, животни, хора) водят началото си от една единствена клетка, получена след оплождане, наричана зигота. Тя е резултат от сливането на две хаплоидни полови клетки (яйцеклетка и спермий/ сперматозоид), наричани гамети и носи един набор хромозоми от майчиния организъм и един от бащиния.

Но е твърде рано да се радваме, че мъжкото безплодие остава в миналото. Сперматидите се получават от ембрионални стволови клетки, а ембрион на мишка лесно да се получи в лабораторни условия - с такива клетки не разполагат възрастните мъже, тоест точно тази техника не може да се използва директно в медицината. Сега задачата е да се получат същите сперматиди от други клетки на безплодни мъже, а не стволови, например кожни клетки.

Научната работа е публикувана в списание Cell Stem Cell (DOI: 10.1016 / j.stem.2016.01.017).