Изводите от проучването на близнаците на НАСА показаха рисковете при дългите космически полети (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 12 април 2019 в 16:11 6457 0

Кредит: NASA Johnson/CC BY-NC-ND 2.0

Завърши най-широкомащабното проучване на НАСА за ефектите от продължителен космически полет върху човешкото тяло, съобщи ScienceAlert.

Една година, между март 2015 г. и март 2016 г., астронавтът на НАСА Скот Кели прекара живота си в средата на микрогравитацията на борда на Международната космическа станция, стотици километри над нашата планета. Неговият близнак и колега астронавт Марк остана долу, на Земята.

Това бе уникална възможност. Братята Кели са генетично идентични, което означава, че учените имат на Земята контрола и могат да проследят промените в организма на Скот, дължащи се на живота в космоса. Сега те представиха първия всеобхватен, интегриран мултиомен анализ (биологичен анализ на много "оми" като геном, протеом, транскриптом, епигеном и микробиом) на ефекта от дългосрочния космически полет върху човешкото тяло.

"Този екип проведе безпрецедентно по обхвата си проучване на различни нива на човешката биология - от молекулни анализи на човешки клетки и микробиома до физиологията на човека и когнитивните функции", разказва Крейг Кундрот (Craig Kundrot) от отдела за медицински изследвания на живота в космоса на НАСА.

Експериментите с двамата астронавти показаха много отрицателни, но обратими ефекти от дългия космически полет.

Някои различия между тях са открити веднага след завръщането, други - на ниво промени в генната активност - са забелязани по време на по-подробни проучвания след повече от година.

Последният брой на списанието Science е публикувана статия на Маркус Льобрих (Markus Löbrich) и Пени Джего (Penny Jeggo), в която обобщават резултатите от проучването на близнаците. Авторите отбелязват, че по принцип човешкото тяло е лошо адаптирано за такива дълги космически мисии и преживява много негативни промени. От друга страна, почти всички от тях, случили се на Скот, се върнаха към нормалното състояние като при брат му Марк Кели.

Така се случи, например, с теломерите, крайните участъци на хромозомите, които се скъсяват с възрастта. Противно на всички очаквания, тяхната дължина по време на престоя на Скот в космоса се е увеличила, "подмладявайки" неговия геном. Но след завръщането му те започнаха отново да се скъсяват и дори по-бързо от обикновено, така че сега те са намалели повече от тези на неговия брат, който остана на Земята. Защо и как се е случва това, остава неясен и много интересен въпрос.

"Въпреки че средната дължина на теломерите, глобалната експресия на гените и промените в микробиомите се връщат до нива преди полета, шест месеца след завръщането на Земята се наблюдава увеличаване на броя на късите теломери и експресията на някои гени все още е нарушена", пишат изследователите в статията си.

Описани са и други, по-очаквани промени. Вече се знае от предварителните резултати, че стресът от липсата на кислород, увеличеното възпаление и драматичните промени на хранителните вещества при живот в космоса са причинили 7% промяна в генната експресия на Скот, особено свързаната с имунната система.

Известно време зрението на Скот Кели бе влошено (дори бе принуден да носи очила). Промените в очите на Скот - включително сплескването на очната ябълка и удебеленият нерв на ретината - съответстват с наблюдаваното при други астронавти, както и загубата на костна плътност и смущенията в кръвоснабдяването на краката.

Освен това, промените са повлияли на състава на чревната микрофлора на Скот и дори са довели до намаляването на когнитивните му способности, измерени по време на тестовете. Но с течение на времето, и те се връщат към нормалното.

Ваксината срещу грип работи толкова добре в космоса, колкото и на Земята, така че това е добра новина.

Повечето от тези промени, за щастие, са временни, но едно пътешествие до Марс и обратно, което може да бъде много по-дълго, вероятно ще увеличи тези ефекти, може би експоненциално.

"Тези мултиомни, молекулярни, физиологични и поведенчески набори от данни предоставят ценна пътна карта на предполагаемите рискове за здравето на бъдещите пилотирани космически полети", пишат изследователите