В Китай се родиха първите химери между прасе и маймуна

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 09 декември 2019 в 09:26 7000 0

Кредит Tang Hai

Първите родени прасенца химери.

За пръв път химери между прасе и примат са родени живи, но умират седмица след това. Двете прасенца, създадени от китайски екип, изглеждат нормални, въпреки че малка част от клетките им са получени от маймуни.

"Това е първият случай на напълно износени химери между прасе и маймуна," обяснява Тан Хай (Tang Hai) от Държавната лаборатория по стволови клетки и репродуктивна биология в Пекин.

Крайната цел на тези разработки е да се отгледат в животни човешки органи за трансплантация. Но резултатите показват, че все още има много дълъг път до постигането на тази цел, съобщават от екипа.

Хай и колегите му модифицират генетично клетки от маймуни Macaca fascicularis, които растат в хранителна среда, така че да произвеждат флуоресциращия протеин, наречен GFP. Това позволява на учените да проследят клетките и тяхното поколение. След това те добиват ембрионални стволови клетки от модифицираните клетки и ги инжектират на ембриони прасета пет дни след оплождането.

Оплодени са повече от 4 000 ембриона, като резултат се раждат десет прасенца, две от които са химери. Всички те умират след седмица. При прасенцата химери много тъкани, включително в сърцето, черния дроб, далака, белия дроб и кожата, са отчасти съставени от маймунски клетки, но пропорцията е малка - между 1 на 1 000 и 1 на 10 000.

Не е ясно защо прасенцата умират, обяснява Хай, но тъй като нехимерните прасенца също умират, екипът предполага, че е по-скоро свързано с процеса на ин витро оплождането. Техниката не работи еднакво добре при прасета и други животни, както при хората.

Сега екипът опитва да създаде здрави животни с по-голямо участие на маймунски клетки. Ако това е успешно, следващата стъпка ще е да се опитат да създадат прасе, при което един орган е съставен почти напълно от клетки на примат.

Нещо подобно вече е постигнато при гризачи. През 2010 г., Хиромицу Накаучи (Hiromitsu Nakauchi) създава мишка с панкреас на плъх, модифицирайки мишката така, че собствените й клетки да не могат да развият органа.

През 2017г. Хуан Карлос Исписуа Белмонте (Juan Carlos Izpisua Belmonte) и екипът му създават химера между човек и прасе, но само около една на 100 000 клетки са човешки и поради етични причини ембрионите се развиват само за един месец. Притесненията са, че е възможно част от мозъка на химерата да е човешки.

Затова Хай и екипът му използват маймунски, а не човешки клетки. И докато пропорцията на маймунските клетки в техните химери е по-висока, отколкото при тези на Белмонте, това е все пак доста ниско.

"Имайки предвид изключително ниската ефективност и смъртта на всички животни, виждам това като доста обезсърчаващо", смята специалистът по стволови клетки Пол Нофлър (Paul Knoepfler) от Университета на Калифорния, Дейвис.

Той не е убеден, че изобщо ще е възможно да се отгледат органи, подходящи за трансплантация, създавайки животинско-човешки химери. Въпреки това си струва подходът да се изследва още заедно с други процеси като създаването на тъкани, смята Нофлър.

Според публикация от юли в испанския вестник El País, екипът на Белмонте е създал химера между човек и маймуна, работейки в Китай, но резултатите още не са публикувани.

Докато междувидови химери не се получават естествено, телата на животните и хората са съставени от различни клетки. Майките например имат клетки от децата си, растящи в много от органите си например, феномен, наречен микрохимеризъм.

Източник: New Scientist - Exclusive: Two pigs engineered to have monkey cells born in China