Техниката за създаване на "дизайнерски" бебета не работи, твърди ново проучване

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 30 октомври 2019 в 09:38 9201 0

Кредит pixabay

През ноември 2018 г. компанията Genomic Prediction съобщава, че са разработили метод за мултигеномен скрининг на ембриони. Според тях този метод позволява откриването на състояния или черти, включително интелигентността, които са повлияни от няколко гена.

Тази новина повдигна притеснения за приложението на метода за създаване на свръх интелигентни "дизайнерски" бебета.

Сега се оказва, че притесненията са били преждевременни, защото ново изследване, представено на годишната среща на Американското дружество за човешка генетика, оспорва точността на метода.

Генетични тестове на оплодените яйцеклетки, преди имплантирането им, е често прилагано в курса на ин витро лечението. Това позволява да се използват ембриони, които имат по-голям шанс да доведат до успешна бременност или да се избегнат такива, които носят дефекти, предизвикани от един ген, като муковисцидоза например. Това е тежко, нелечимо генетично заболяване, характеризиращо се с нарушен транспорт на хлорни и натриеви йони през епителния слой. Това води до образуване на гъст, вискозен секрет в белите дробове, панкреаса, черния дроб и червата.

Този тип тестове се фокусират върху единични гени, в случая на муковисцидозата, се търси мутация в гена Cystic Fibrosis Transmembrane Conductance Regulator - CFTR. Този ген кодира информация за синтеза на белтък, който изпълнява роля на канал в мембраната на всяка клетка, като засяга предимно жлезите с външна секреция.

За да проверят мултигенната техника за скрининг на Genomic Prediction, екип от Еврейския университет в Йерусалим, ръководен от статистическия генетик Шай Карми (Shai Carmi), създава компютърни модели на пет хипотетични ембриона, комбинирайки ДНК профилите на двама души. В едни случаи, учените знаят височината на двамата родители, а в други - коефициента им на интелигентност (IQ).

Учените създават "виртуални геноми" на ембрионите и дават на всеки "полигенетична оценка", която предвижда височината или IQ на човека, който теоретично би се родил.

Изследователите откриват, че техниката носи съвсем малка полза - хипотетичните деца, получени от ембрионите с най-висока оценка са около 2,5 см по-високи и с 2,5 IQ точки по-умни.

След това техниката се проверява по друг начин, определяйки полигенетичната оценка за ръст на децата на 28 семейства със средно 10 деца.

При само седем от семействата, детето получило най-висока оценка наистина е най-високо. При пет семейства това всъщност е най-ниското дете, което означава, че ако родителите са използвали техниката за полигенетичен скрининг, щяха да имат по-ниско дете, отколкото ако биха заложили на случайността.

И докато техниката на Genomic Prediction все пак може да позволи идентифицирането на ембриони с вероятност от развитие на интелектуални дефицити, изглежда няма как да доведе до създаването на супер умни дизайнерски бебета.

Източник: Futurism - PLAN TO CREATE SUPER-SMART DESIGNER BABIES WON’T WORK, SAYS STUDY