Алтернативна версия за измирането на динозаврите

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 май 2015 в 09:16 8818 0

Кредит Futura-sciences

Изследователи смятат, че причината за измирането на динозаврите най-вероятно е комплекс от фактори, които са свързани - всъщност падането на метеорита е предизвикало и мощни вулканични изригвания. Подобните хипотези е имало и миналото, но сега тази версия придобива по-завършен вид.

Палеонтологът Марк Ричардс (Mark A. Richards) и колегите му от Университета на Калифорния в Бъркли, са изложили своите изводи за изчезването на динозаврите в статия в The Geological Society of America Bulletin.

Той смята, че падането на астероида на полуостров Юкатан е предизвикало големите вулканични изригвания на територията на днешна Индия. Заедно с магмата са излезли на повърхността огромни количества въглероден диоксид и сероводород, които са подкиселили океаните. Така бедствието е придобило глобален характер.

В индийския щат Махаращра е намерен дебел слой седименти между вулканичните скали. Когато учените ги анализирали, са установили, че преди 65 милиона години е имало огромни вулкански изригвания.

Схема: wikimedia

Ричардс смята, че падането на метеорита е предизвикало земетресение с магнитуд 9, а знаем, че земетресенията и вулканичните изригвания са свързани. Съвместното им въздействие е унищожило гибелта на огромна част от живите организми и най-вече на динозаврите.

Понастоящем, господстващото мнение сред изследователите е, че другите мащабни измирания като Пермското или това, на границата Юра - Триас, са били причинени от широкомащабни вулканични изригвания. Но досега гибелта на динозаврите традиционно се свързваше с падането на астероида.

През повече от 4 милиардната история на Живота на Земята са се случвали на няколко пъти масови измирания на живи организми, при които са изчезвали от лицето на Земята над 80-90% от съществуващата флора и фауна.

Преди колко млн години Геохронологичен период Процент измрели организми
440 млн години В края на Ордовик, начало на Силур 82-88% от видовете морски безгръбначни
364 млн години Късен Девон 79-87% от броя на видовете морски животни
251.4 млн години Перм 93-97% от всички видове живи същества, най-масовото измиране.
199.6 млн години В края на Триас 76-84% от всички видове живи същества
65.5 млн години  В края на Креда 71-81% от всички видове, включително динозаврите, последното масово измиране.