19 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Хората са се изчистили от неандерталските си гени

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 ноември 2016 в 12:0068901
Снимка: New Scientist

Според ново изследване, цитирано от newscientist.com, хората, които обитават планетата Земя в наши дни щяха да имат много повече черти на неандерталците, ако не бяха странностите на еволюцията.

Неандерталците, някога колонизирали Европа и Азия, са изчезнали преди около 30 хиляди години, но преди това те са се кръстосали с техните близки човешки роднини – Хомо Сапиенс. Като резултат от това неандерталските гени съставляват между 1 и 4 процента от ДНК-то на съвременните хора от неафрикански произход.

Новото изследване разкрива как естественият подбор „прочиства“ човешкия геном от голям брой лоши и вредни варианти на неандерталския ген. Но учените вярват, че това се е случило защото древната популация на Хомо сапиенс е била доста по-голяма от тази на неандерталците. Ако генът им се бе смесил с по-малка популация може би повече от техните гени биха оцелели до наши дни.

Иван Юрич (Ivan Juric), от Калифорнийския университет в Дейвис, САЩ и водещ изследовател на проучването казва „Подборът е по-ефективен, когато трябва да се премахнат вредни варианти в големи популации“

Той добавя, че ако неандерталците са били по-многобройни, когато са се срещнали с нашите предци, мигриращи от Африка сега щяхме да имаме различен микс от неандерталски и хомо сапиенс гени.

Преди повече от 500 хиляди години модерните хора и неандерталците са имали общ африкански прародител. Неандерталците първи са тръгнали към Европа и Централна Азия, като 50 до 80 хиляди години след това са последвани от техните братовчеди – Хомо сапиенс.

Учените са все още разделени по темата дали неандерталците са били отделен човешки род или подрод , които са съществували паралелно с хомо сапиенс, докато неандерталците не са измрели.

Изследването показва и, че хората от Източна Азия имат по-високи начални нива на неандерталски прародители от европейците.

"Учените са все още разделени по темата дали неандерталците са били отделен човешки род или подрод..."

А преводачите са разделени по темата как се превежда species - дали като "род" или "вид". :)
Не, учените не спорят за род. Спорят дали неандерталците са отделен вид или подвид. Родът със сигурност е homo.