Идентифицирани са добре запазени клетки с оригинална ДНК на динозавър

Ваня Милева Последна промяна на 28 септември 2021 в 00:00 17329 0

Реконструкция на Биота Джехол и добре запазения екземпляр от Caudipteryx. Кредит: Zheng Qiuyang

Китайски учени са изолирали перфектно запазени хрущялни клетки от динозавър на 125 милиона години. Клетките съдържат ядра с остатъци от органични молекули и хроматин.

Проучването е публикувано в Communications Biology.

Динозавърът, наречен Caudipteryx, е бил всеяден, малък с размери на паун с дълги пера на опашката. Той обикалял бреговете на плитките езера на Джехол Биота в провинция Ляонин през ранната Креда.

„Геологическите данни се натрупват през годините и показват, че запазването на вкаменелости в Биота Джехол е изключително поради фината вулканична пепел, която погребва труповете и ги запазва до клетъчно ниво“, разказва съавторът на изследването Ли Джъхън (LI Zhiheng), доцент в Института по палеонтология и палеоантропология на гръбначните животни (IVPP) на Китайската академия на науките.

Палеонтолозите изваждат парче дистален ставен хрущял от дясната бедрена кост на този образец, декалцифицират го и използват различни микроскопски и химични методи, за да го анализират. Те разбират, че всички клетки са минерализирани чрез силицификация (обогатяване със силициев диоксид, кварц) след смъртта на животното. Тази силицификация най-вероятно е позволило отличното запазване на тези клетки.

Изследователите също така откриват два основни типа клетки: клетки, които са били здрави по време на фосилизацията, и не толкова здрави клетки, които са били порести и които са започнали процеса на фосилизация, докато динозавърът умира.

"Възможно е тези клетки да са били мъртви още преди да умре животното", обяснява Алида Байлеул (Alida Bailleul), доцент в IVPP и същот автор на това изследване.

Клетъчната смърт е процес, който протича естествено през целия живот на всички животни. Но възможността да се вмести фосилизирана клетка на определено място в клетъчния цикъл е нещо съвсем ново в палеонтологията. Това е една от целите на учените от IVPP: да подобрят изображенията на клетките във вкаменелостите.

Освен това екипът изолира някои клетки и ги оцветява с химикал, използван в биологичните лаборатории, наречен хематоксилин. Известно е, че този лилав химикал се свързва с ядрата на клетките. След оцветяване на материала на динозавъра, една динозавърска клетка показа лилаво ядро ​​с някои по-тъмни лилави нишки. Това означава, че клетката на динозавър на 125 милиона години има толкова добре запазено ядро, че запазва някои оригинални биомолекули и нишки от хроматин.

Хроматинът в клетките на всички живи организми на Земята е изграден от плътно опаковани ДНК молекули. По този начин резултатите от това проучване предоставят предварителни данни, които предполагат, че останките от оригиналната ДНК на динозавър все още може да са запазени. Но за да се провери точно това, екипът трябва да свърши още много работа и да използва химически методи, които са много по-усъвършенствани от оцветяването, използвано в изследването.

„Нека бъдем честни, ние очевидно се интересуваме от фосилизирани клетъчни ядра, защото това е мястото, където би трябвало да бъде по-голямата част от ДНК, ако ДНК е запазена“, разказва Алида Бейлеул. Миналата година тя публикува друго проучване, отчитащо изключително запазване на ядрените и биомолекули в хрущялните клетки на динозавър от Монтана. И така, имаме добри предварителни данни, много вълнуващи данни, но тепърва започваме да разбираме клетъчната биохимия в много стари фосили. От този момент трябва да работим повече".

Фотографии на фрагмента ставния хрущял на каудиптерикса, получени с помощта няколко метода микроскопия. Кредит: Zheng, X. et al.

Екипът настоява да се направят още много анализи и дори да разработят нови методи, за да разберат процесите, които могат да позволят запазването на биомолекулите в клетките на динозаврите, защото никой никога не е секвенирал успешно ДНК на динозавър.

Секвенирането се използва, за да се потвърди дали древната ДНК е запазена във фосилите. Досега този метод е работил само за млади фосили (не много по-стари от около един милион години), но никога не са работили за материал от динозаври. Динозаврите се считат за твърде стари, за да се запази ДНК. Химическите данни, събрани от учените от IVPP и STM, показват друго.

Въпреки че трябва да се съберат повече данни, това проучване определено показва, че изкопаемите динозавърски клетки на 125 милиона години не могат да се считат за 100% камък. Те не са напълно „вкаменени“. Те все още могат да съдържат остатъци от органични молекули. Сега е жизненоважно да разберем точно какви са тези молекули, дали е запазена някаква биологична информация и остатъци от ДНК.

Справка:  Zheng, X. et al. Nuclear preservation in the cartilage of the Jehol dinosaur Caudipteryx. Communications Biology (2021). DOI: 10.1038/s42003-021-02627-8