10 декември 2019
  •  Говорят медиците

Успешно срастване на неврони бе показано преди трансплантацията на глава

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 февруари 2017 в 16:0770190

Неврохирургът Серджо Канаверо, който скоро възнамерява да направи първата в света трансплантация на човешка глава, публикува снимки в Neural Regeneration Research, показващи срастващите неврони в разделен гръбначен мозък на мишки.

Италианският хирург Серджо Канаверо държи в напрежение целия научен свят още от 2013 г. Той заяви, че е готов да трансплантира човешка глава на тяло, получено от донор. Като доброволец за тази уникална операция е отзова руският програмист Валери Спиридонов, който е прикован в инвалидна количка. Той страда от синдром на Вердниг-Хофман, тежка генетична болест, при която човек губи способност да се движи. Трансплантацията на глава е единственият шанс за програмистта да оцелее и да води нормален живот.

Операцията за трансплантация е свързана с много трудности. Един от главните проблеми е необходимостта да се свържат правилно гръбначния мозък и главния мозък. За да направи това, Канаверо смята да използва специална техника, известна като "протокол GEMINI". Хирургът представи в края на миналата година необичаен диамантен скалпел и нова система за виртуална реалност, която трябва да помогне при трансплантацията на главата.

През 2016 г. Канаверо провежда експеримент, при който на куче и мишки е срязан гръбначния стълб. И сега Серджо Канаверо и колегите му показват резултата, който дава надежда за щастлив изход от операцията на руснака. Изследователите са публикували снимки, на които се виждат срастващите неврони в разделен гръбначен мозък на лабораторни мишки.

Снимките показват срастващите неврони в мишия гръбначен мозък. Kim et al./Neural Regen Res 12(1):149-150

За да срастнат на неврони учените използват вещество на основата на полиетиленгликол. Предишни експерименти са показали, че то помафга за зарастването на рани на нервната тъкан. Изображенията показват, че нервните окончания наистина са започнали да прорастват през разрязания гръбначен мозък на животните. По този начин, може да се каже, че поне частично тениката на Канаверо работи.

Серджо Канаверо обяви, че е готов да извърши първата в света трансплантация на глава през 2017 г. . Тя ще включва около сто хирурга. Операцията може да отнеме 36 часа.