В костите на викингите откриха вирус, убил милиони хора в Европа

Ваня Милева Последна промяна на 24 юли 2020 в 17:51 9223 0

Кредит: Wikimedia Commons

Древните викинги, в чиито зъби е открит вирусът на вариолата (едрата шарка), вероятно са разпространили смъртоносната болест в цяла Европа.

До 1980 г., когато се проведе мащабна ваксинация срещу едра шарка, болестта е убивала около една трета от заразените. През 20-ти век от едра шарка умират около 300 милиона души. Други 30% от пациентите с едра шарка, след възстановяване и придобиване на стабилен имунитет, могат да загубят зрението си. Почти всички болни, имат дълбоки белези по телата си на местата на раните, причинени от болестта.

Учените смятат, че вирусът на вариолата може да е възникнал от животински вируси преди около 12 000 години. Но доказателства за такъв древен произход на смъртоносния микроорганизъм все още не са получени. Най-ранните „следи“ от вируса на едрата шарка датират от 17 век.

На 24 юли Science публикува статия на група учени, ръководена от професор Еске Вилерслев (Eske Willerslev) от Университета в Кеймбридж, в която авторите описват за първи път щам на вируса на едра шарка, съществувал преди 1400 години.

Хора, живеещи преди повече от 1000 години - включително някои, които може би са били викинги, като тези хора, открити в масов гроб в Оксфорд, Англия - са били заразени с древни, вече изчезнали щамове на вируса, който причинява едра шарка. Преките данни от вирусната ДНК показват, че едрата шарка заразява хората поне от 603 година от н.е. Кредит: THAMES VALLEY ARCHAEOLOGICAL SERVICES

Вирусът е открит в зъбите на викингите, които активно са се придвижвали из Европа и са имали възможност да разпространят вируса по същия начин, както съвременните туристи разпространиха SARS-CoV-2 по цялата планета преди няколко месеца. Екипът изследователи откри едра шарка в 11 погребения на викинги в Дания, Норвегия, Русия и Великобритания.

Генетичният код на откритите вируси на едрата шарка се различава от кода на вируса, който бе победен през 20 век. Изчезналият вид едра шарка е бил генетично по-близо до болестта, засягаща животните.

В новото проучване изследователите изолират вирусна ДНК от човешки зъби и кости, като този викингски скелет, заразен с едра шарка на 1200 години, открит в Öland, Швеция. Кредит: THE SWEDISH NATIONAL HERITAGE BOARD

Въпреки че древните вируси на вариола вече са изчезнали, останките от тяхната ДНК помогнат на учените как еволюира вирусът, да се разкрият  връзките на хората с патогените.

„Тези видове пандемии са част от нашата история“, коментира Мартин Сикора (Martin Sikora), водещ автор, биолог в Университета в Копенхаген. „Това, което виждаме днес, е само върхът на айсберга на онова, което е било някога“.

Разбирането на еволюцията на вируса на вариолата ще помогне на учените да проследят мутациите и да идентифицират адаптивните механизми в други микроорганизми. Тези знания са необходими за борба с болести, причинени от бързо мутиращи вируси.

Справка: Diverse variola virus (smallpox) strains were widespread in northern Europe in the Viking Age, Eske Willerslev et al., Science 24 Jul 2020:
Vol. 369, Issue 6502, eaaw8977
DOI: 10.1126/science.aaw8977

Източник: Ancient DNA suggests Vikings may have been plagued by smallpox, Science News