Защо и как физическата активност е вградена в човешката биология

Ваня Милева Последна промяна на 24 ноември 2021 в 00:01 12365 0

Кредит: Unsplash/CC0 Public Domain

Почти всеки знае, че упражненията са полезни - те поддържат мускулите и ставите ни здрави, предпазват ни от определени заболявания.

Но защо и как физическата активност е вградена в човешката биология?

Екип еволюционни биолози и биомедицински изследователи от Харвард се опитват да отговорят на тези въпроси в ново проучване, публикувано в PNAS.

Работата излага еволюционни и биомедицински доказателства, показващи, че хората, еволюирали, за да живеят много десетилетия след като са спрели да се размножават, са еволюирали и за да бъдат относително активни в по-късните си години.

Изследователите казват, че физическата активност по-късно в живота преразпределя енергията от процеси, които могат да компрометират здравето, към механизми в организма, които могат да го укрепнат. Учените предполагат, че хората са еволюирали, за да останат физически активни с напредване на възрастта – и по този начин да разпределят енергията за физиологични процеси, които забавят постепенното влошаване на организма през годините. Това предпазва от хронични заболявания като сърдечно-съдови заболявания, диабет тип 2 и дори някои видове рак.

„В западните общества е широко разпространена идеята, че с напредването на възрастта е нормално да забавяме темпото, да правим все по-малко неща и да се пенсионираме“, разказва еволюционният биолог от Харвард Даниел Либерман (Daniel E. Lieberman), водещ автор на статията. "Нашето послание е обратното: с напредването на възрастта става още по-важно да останем физически активни".

Изследователският екип, който включва Арън Багиш (Aaron Baggish) и И-Мин Лий (I-Min Lee) от Медицинския факултет на Харвард, смята, че това е първото подробно еволюционно обяснение защо липсата на физическа активност с напредването на възрастта на хората увеличава рисковете от заболявания и намалява дълголетието.

Изследването използва братовчедите на хората, маймуните като отправна точка. Изследователите посочват, че маймуните, които обикновено живеят само около 35 до 40 години в дивата природа и рядко оцеляват след менопаузата, са значително по-малко активни от повечето хора, което предполага, че е имало селекция в човешката еволюция не само за по-дълъг живот, но и по-активен физически.

„Ние сме еволюирали основно от мързеливци“, разказва Либерман, който два пъти е наблюдавал диви шимпанзета в Танзания и е изненадан от това колко голяма част от деня им прекарват „седнали на дупето си, храносмилайки“.

Това е особено шокиращо, когато се сравни със съвременните ловци-събирачи, които имат средно около 135 минути умерена до енергична физическа активност на ден. Това ниво на активност – около шест до десет пъти повече от средностатистическите американци – може да е един от ключовете към това защо ловците-събирачи, които са оцелели в детска възраст, живеят около седем десетилетия, приблизително 20 години след възрастта, на която хората обикновено спират да имат деца. Фосилните доказателства сочат, че този удължен живот е бил често срещан преди 40 000 години, противно на представите, че човешкият живот доскоро е бил кратък.

Екипът подчертава, че основната полза за здравето от физическата активност е да се удължи продължителността на човешкото здраве, която се определя като годините живот, прекарани в добро здраве.

Учените изследват два пътя, чрез които физическата активност преразпределя енергията през целия ни живот за подобряване на здравето.

Първият включва извеждане на излишната енергия далеч от потенциално вредни механизми, като излишно съхранение на мазнини.

Екипът също така идентифицира как физическата активност разпределя енергия за процесите на "ремонт и поддръжка". Документът показва, че освен изгарянето на калории, физическата активност е предизвикват стрес от физиологична гледна точка, причинявайки повреждане на организма на молекулярно, клетъчно и тъканно ниво. Но реакцията на организма на тези повреди обаче се заключава в това, че организмът става по-силен.

Това включва възстановяване на разкъсвания в мускулните влакна, възстановяване на увреждане на хрущяла и заздравяване на микрофрактури. Отговорът също така причинява освобождаването на свързани с упражненията антиоксиданти и противовъзпалителни средства и подобрява притока на кръв. При липса на физическа активност тези реакции се активират по-малко. Доказано е, че процесите на възстановяване на клетките и ДНК намаляват риска от диабет, затлъстяване, рак, остеопороза, болест на Алцхаймер и депресия.

„Ключовият извод е, че тъй като сме еволюирали да бъдем активни през целия си живот, телата ни се нуждаят от физическа активност, за да остареят в добро здраве. В миналото ежедневната физическа активност е била необходима, за да оцелеем, но днес трябва да изберем да тренираме, тоест бъдете доброволно физически активни в името на здравето“, отбелязва Либерман.

Изследователският екип се надява, че проучването прави това послание по-трудно за игнориране.

Нивата на физическа активност намаляват в световен мащаб, тъй като машините и технологиите заменят човешкия труд. Скорошно проучване от лабораторията на Либерман показва, че американците се занимават с по-малко физическа активност, отколкото преди 200 години.

Съветите на изследователите? Станете от стола си и се заемете с упражнения.

„Ключът е да направите нещо и да се опитате да го направите приятно, така че да продължите да го правите“, съветва Либерман. „Добрата новина е, че не е нужно да сте толкова активни като ловец-събирач. Дори малко физическа активност — само 10 или 20 минути на ден — значително намаляват риска от смъртност“.

Справка: The active grandparent hypothesis: Physical activity and the evolution of extended human healthspans and lifespans, PNAS (2021). DOI: 10.1073/pnas.2107621118