Коронавирусът прави промени, които карат клетките да не го разпознават

Ваня Милева Последна промяна на 28 юли 2020 в 00:00 6438 0

Кредит: Unsplash / CC0 Public Domain

С код за алармата можем да влезем в сграда без шум. Оказва се, че коронавирусът SARS-CoV-2 има същото предимство, влизайки в клетките. Той притежава кода.

Изследователите от Здравния научен център на Тексаския университет в Сан Антонио (UT Health San Antonio) съобщават в Nature Communications как коронавирусът постига това. Те откриват белтъчен механизъм, който прави РНК на коронавируса невидим за вродената имунна система на клетките, в които SARS-CoV-2 вече е прониквал.

Учените разгадават структурата на ензим, наречен nsp16, който вирусът произвежда и след това използва, за да модифицира крайните участъци на своята матрична РНК, съкратено мРНК (mRNA), заяви Йогеш Гупта (Yogesh Gupta), един от авторите на изследването от UT Health San Antonio.

"Това е камуфлаж", обяснява д-р Гупта. „Заради тези модификации, които заблуждават клетката и я карат смята получената вирусна мРНК за част от собствения код на клетката и не чужда.“

Дешифрирането на 3D структурата на nsp16 проправя пътя за рационално проектиране на антивирусни лекарства за COVID-19 и други нововъзникващи коронавирусни инфекции, коментира д-р Гупта.

NSP16 (горе) работи с NSP10 (долу), за да помогне на гените на вируса да се скрият от белтъци, които разграждат вирусна РНК.

Лекарствата, нови малки молекули, биха попречили на nsp16 да извърши модификациите, а след това имунната система би се насочила към нахлуващия вирус, разпознавайки го като чужд.

Интересно е, че при SARS-CoV-2, причинителите на SARS, обикновените настинки и коронавирусите при животните структурата на nsp16 е много различна. Учените все още не могат да кажат със сигурност как точно разликите в структурата им влияят върху работата на ензима.

Справка: Structural basis of RNA cap modification by SARS-CoV-2, Nature Communications (2020). DOI: 10.1038/s41467-020-17496-8