10 декември 2019
  •  Говорят медиците

Част от вашия тен идва от други галактики

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 август 2019 в 00:5945740
Инфографиката обяснява факта, че 10 милиардни от тена ни идва от пространства извън нашата галактика. Снимка: ICRAR / Dan Hutto

Легнете на брега на морето това лято и тялото ви ще бъде бомбардирано от около един секстилион фотони светлина в секунда.

Повечето от тези фотони, които са малки пакети (кванти) енергия, идват от Слънцето, но много малка част са пътували през Вселената в продължение на милиарди години преди да приключат съществуването си, сблъсквайки се с кожата ви.

В проучване, публикувано в Astrophysical Journal, астрономите точно са измерили светлината, която идва на Земята от пространства извън нашата галактика в много широк диапазон на дължина на вълната.

Изследването разглежда фотоните, чиито дължини на вълните варират от малка част от микрона (вредни) до милиметри (безвредни).

Но извънгалактичната радиация, която дава само 10/1 000 000 000 000 от вашия тен, няма нужда от защитни мерки.

Професорът по астрофизика Саймън Драйвер (Driver) от Международния изследователски център за радиоастрономия (International Centre for Radio Astronomy Research - ICRAR), ръководител на изследването, заяви, че ние сме постоянно бомбардирани от около 10 милиарда фотони в секунда от междугалактически пространства, когато сме навън, независимо дали е ден или нощ.

"Повечето от светлинните фотони, които достигат до нас, идват от Слънцето, независимо дали пряко от небето или отразени от космическия прах в Слънчевата система," - отбелязва той.

"Освен това, ние сме обляни и от радиация, идваща от пространства извън нашата галактика, наречена екстрагалактическа фонова светлина. Тези фотони са зародени в ядрата на звезди в далечни галактики и от материята в спиралите около свръхмасивните черни дупки."

Професор Драйвер и колегите му от Университета на Аризона и Университета Кардиф са събрали наблюдения от наземните и космически телескопи на НАСА - WISE, Spitzer, Hubble и др., космическата обсерватория Хершел на Европейската космическа агенция и проучвания от Австралия, за да направят най-точните измервания някога на екстрагалактическата фонова светлина.

10 милиарда фотони в секунда може да изглежда много, но професор Драйвер казва, че ще трябва да се "печем" на тях трилиони години, за да "изгори" кожата ни.

Професор Роджие Уиндост (Rogier Windhorst) от Университета на Аризона обясни, че Вселената пристига със собствена вградена защита като около половината от идващите от галактиките ултравиолетова светлина се превръща в по-малко вредна дължина на вълната заради частиците прах.

"Самите галактиките ни осигуряват естествен защитен лосион с SPF около две", каза той.

Изследването е част от текущата работа на ICRAR с цел да се разбере еволюцията на енергията, масата и структурата във Вселената.

Изследователската програма изследва как от гладкоразпределените атоми в ранната Вселена се стига до появата на елементите от периодичната таблица и множеството звезди, галактики и галактични купове, които виждаме днес.

"Процесите, които оформят и разбъркват масата генерират огромни количества енергия, и все пак тя е незначителна спрямо необятността на пространството", заяви проф. Драйвер.

"Точната физика за това, как се освобождава тази енергия все още не е напълно изяснена и продължава работата по създаването на цифрови модели, способни да обяснят измерената енергия."

Още от : Въпроси