12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Открит е нов вирус с неизвестен механизъм на действие

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 октомври 2019 в 09:1750982
Кредит: scitechdaily

Вирусите са неживи същества, състоящи се от генетичен материал, затворен в протеинова обвивка. След като вирусът зарази жив организъм, той може да се възпроизведе и да продължи нататък. Но какво се случва, ако вирусът няма подходящите инструменти за заразяване на организма? Как ще се размножава тогава?

Вирусите постоянно се променят, комбинирайки и рекомбинирайки своята ДНК в различни разновидности. Те придобиват и губят функции и или умират, или стават по-силни отпреди. Този процес се случва особено бързо в свинефермите, където много прасета са в досег в мръсна среда - това е идеалната обстановка за еволюция на вирусите.

Международен екип, воден от проф. Тецуя Мизутани (Tetsuya Mizutani), водещ автор на проучването, публиквано в списаниет на Elsevier Infection, Genetics and Evolution и директор на Научно-образователния център за превенция на глобалните инфекциозни болести по животните към Токийския университет по земеделие и технологии (TUAT) откри уникален вирус именно в свинеферма.

Този вирус не може сам да зарази клетките, а използва помощта на други вируси.

Схематична диаграма на организацията на генома на EV-G, тип 1 и рекомбинантни EVG от тип 2. Infection, Genetics and Evolution. 75 (2019) 103975. © 2019 Published by Elsevier B.V.

„Рекомбинацията сред различни вирусни семейства се среща в свиневъдните ферми по целия свят“, обяснява Мизутани. „Тези рекомбинантни вируси имат потенциал да се свържат с гостоприемник по нов начин.“

Известно е, че нормалният ентеровирус G (EV-G) се проявява като диария при прасетата. В това проучване изследователите откриха нов тип 2 EV-G в изпражненията на прасетата. Те откриха също, че този нов EV-G тип 2 не може сам да нахлуе в клетката-гостоприемник.

„Рекомбинантният вирус, който открихме в това проучване, няма структурни протеини“, разказва Мизутани. „Това означава, че рекомбинантният вирус не може да създаде вирусна частица“.

Вирусите трябва да направят вирусна частица, известна като вирион, за да нахлуят в жива клетка-гостоприемник. Без него те не могат да влязат в нея и да я използват, за да се размножат. Според Мизутани този конкретен вирус може да си партнира с „вирус-помощник“, за да получи достъп до клетката-гостоприемник, но механизмът, който стои в основата на този процес, е неясен.

„Може да сме изправени пред изцяло нова система на вирусна еволюция“, заяви Мизутани. „Остава въпросът как е възникнал този нов вирус, как заразява клетките или как разработва вирусна частица. Нашата бъдеща работа ще бъде да разрешим тази загадка на еволюцията на вируса.

Справка: “A novel defective recombinant porcine enterovirus G virus carrying a porcine torovirus papain-like cysteine protease gene and a putative anti-apoptosis gene in place of viral structural protein genes” by Ryo Imai, Makoto Nagai, Mami Oba, Shoichi Sakaguchi, Makoto Ujike, Ruka Kimura, Moeko Kida, Tsuneyuki Masuda, Moegi Kuroda, Rongduo Wen, Kaixin Li, Yukie Katayama, Yuki Naoi, Shinobu Tsuchiaka, Tsutomu Omatsu, Hiroshi Yamazato, Shinji Makino and Tetsuya Mizutani, Infection, Genetics and Evolution, Volume 75, 2019, 103975, ISSN 1567-1348.
DOI: 10.1016/j.meegid.2019.103975